תמונה: סר משה מונטפיורי

איש עסקים שנבחר לתפקיד של השריף של לונדון. פעל למען קהילות יהודיות ברחבי העולם. קיבל תואר אבירות מהמלכה ויקטוריה. אנגליה, המאה ה-19

חייב לדעת

משה מונטיפיורי נולד ב-1784 בליבורנו איטליה למשפחה יהודית ספרדית אמידה, אולם הוא גדל והתחנך באנגליה. בבגרותו, התעסק משה במסחר במגוון תחומים, פתח עסק עצמאי עם בית רוטשילד, ייסד חברת ביטוח, חברה להפקת תאורה מגז, שימש כמנהל הבנק הראשי באירלנד והיה קשור לחברה לסלילת מסילות ברזל.
בשנת 1837 נבחר להיות השריף של העיר לונדון עקב הצלחתו בתחומים כה רבים והיה ליהודי השני אי פעם שכיהן במשרה מכובדת זו. בשנת 1846 ויקטוריה מלכת אנגליה העניקה למונטיפיורי את התואר "פרש" ולאחר מכן את התואר "סר". לאורך כל חייו תרם וסייע מונטיפיורי רבות ליהודי ארץ ישראל והגולה. בשיתוף עם בני רוטשילד וגולדשמיד, ניסה להשיג שוויון זכויות ליהודי אנגליה, נסע לדמשק לנקות את שמם של יהודים שהואשמו בעלילות דם שקריות וביקר פעמיים אצל שני קיסרים רוסים וביקש מהם להיטיב עם יהודים אזרחי המדינה.
בשנת 1858 ביקר בוותיקן נפגש עם האפיפיור בבקשה לסייע ליהודי שנחטף, בשנת 1867 נסע לרומניה והגן בחירוף נפש על המדינה אף על פי שעמד בסכנת חיים ממשית. בין השנים 1827-1875 ביקר מונטיפיורי שבע פעמים בישראל. במהלך הביקורים הוציא סכומים רבים מהונו האישי לטובת הציבור בא"י, תרם לטובת בניית בתים לעניים ובתי כנסת, הקים בית דפוס בירושלים, תמך בבתי צדקה, הקים את המבנה על קברה של רחל אימנו, הקים שכונות חדשות בירושלים והגביה את הכותל על מנת למנוע מערבי העיר להשליך אבנים מהר הבית למתפללים.
בשנת 1860 הקים את "משכנות שאננים" – בית מחסה לעניים בירושלים. השכונה בה נבנה נקראה על שמו- ימין משה, לאחר מכן קראו לארבע שכונות נוספות בירושלים על שמו (מזכרת משה, זיכרון משה, אוהל משה וקריית משה) בנוסף לרחובות בכל רחבי הארץ הנושאים את השם "מונטיפיורי".

הסבר על הציור:
בציור מופיע מונטיפיורי וסביבו סמל המשפחה שלו.

לקריאה נוספת