אליעזר בן יהודה (1922-1858) מילון הלשון העברית

אליעזר בן יהודה (1922-1858)
מילון הלשון העברית
ירושלים-ברלין, 1911
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

"מילון" זו המילה הראשונה בעברית שהמציא אליעזר בן יהודה, לפיכך השם "מילון העברית הישנה והחדשה". זה לא היה המילון הראשון בעברית, אולם הראשון להכיל את כל התקופות ואת כל סוגי הכתיבה תנ"ך, ספרות חז"ל, פיוט, שירה, ספרות משפטית והספרות העברית החדשה. חידוש נוסף היה הסידור לפי סדר א"ב, מילונים קודמים סודרו לפי השורשים של המילה בעברית. בן יהודה הבין כי האנשים לא ידעו את שורשי המילה ומצא סדר חדש ויעיל יותר שעד היום משתמשים בו.
בן יהודה זיהה מחסור במילים רבות, בסוף המאה ה-19 היו בעברית כ-25 אלף מילים בלבד לעומת כ-800 אלף בשפה האנגלית, והחל להמציא מילים על בסיס משקלים ומילים קיימות בעברית. הוא האמין כי תחיית השפה העברית הכרחית להכרה בעם היהודי כלאום ולעיצוב זהותו, ולכן פעל להחזיר את השפה העברית כשפת יום יום ולא כשפת קודש למרות התנגדויות רבות.

מידע נוסף

אליעזר בן יהודה נולד בשם אליעזר יצחק פרלמן בשנת 1858 באזור בלארוס. קיבל חינוך דתי ונחשף לרעיונות ההשכלה והדקדוק העברי (שהיה אסור ללמידה) בהיותו נער. בשנת 1881 עלה עם אשתו לארץ ישראל, שינה את שמו לאליעזר בן יהודה והחליט לדבר אך ורק עברית וכן לגדל את בנו כדובר עברית כשפת אם.
בן יהודה ערך וייסד עיתונים עבריים ופרסם מאמרים בעיתונות בזכות תחיית השפה העברית. כתב ותרגם ספרות פופולרית עבור בני הדור הצעיר, הקים את חברת שפה ברורה ובתוכה את ועד הלשון שברבות הימים הפכה לאקדמיה לשפה העברית. העבודה על מילון הלשון העברית הישנה והחדשה החלה עוד בהיותו בפריז. המילון מורכב מ-16 כרכים, בן יהודה הספיק לערוך ולסדר שבעה מהם, שאר הכרכים נערכו על ידי משה צבי סגל ונפתלי הרץ טורטשינר (טור־סיני). הכרך הראשון יצא לאור בשנת 1908 בברלין והאחרון בשנת 1959.

לקריאה נוספת