תמונה: שרה תיאודורה

מלכת בולגריה, רעייתו של הקיסר איוואן אלכסנדר. העניקה חסות ותמיכה לקהילה היהודית והיתה מיוזמות חלוקת בולגריה. המאה ה-14

חייב לדעת

שרה תאודורה נולדה בטרנובו, בירת האימפריה הבולגרית השנייה, בת למשפחת סוחרים יהודים אמידה אשר התגוררה ברובע היהודי שבעיר. ידוע ששם אימה של שרה היה תמרה ובהמשך ניתן השם גם לבתה. ב-1346 נישאה שרה לאיוון אלכסנדר. שרה אימצה את הנצרות האותודוקסית, אך בני הקהילה היהודית סמכו על חסותה, צברו מעמד חברתי רם יותר בתקופת כהונתה, והעניין הוביל לעימותים מול האוכלוסייה הנוצרית.
שרה תאודורה מילאה תפקיד משמעותי בחלוקת האימפריה הבולגרית. מאמצי השכנוע שלה הובילו את איוון אלכסנדר לחלק את ממלכתו בין בניו עוד בימי חייו. בנה של שרה תאודורה, איוון שישמן, קיסר בולגריה שלט במרכז הממלכה ובבירה טרנובו, ובנה של קודמתה תאודורה מוולאכיה, איוון סרצימיר, שלט על נסיכות וידין שבירתה וידין. החלוקה החלישה את האימפריה הבולגרית אשר כבר הייתה בדעיכה שהובילה לנפילתה לידי האימפריה העות'מאנית.
לשרה תאודורה ואיוון אלכסנדר נולדו חמישה ילדים. איוון שישמן, איוון אסן החמישי שככל הנראה הוצא להורג על ידי העות'מאנים ב-1388, הנסיכה תמרה אשתו של מוראט הראשון סולטאן האימפריה העות'מאנית, הנסיכה מריה (1348–1390) אשתו של אנדרוניקוס הרביעי, קיסר האימפריה הביזנטית, והנסיכות דסיסלאבה וואסיליסה. שרה תאודורה נפטרה ככל הנראה בשלהי שנות ה-80 של המאה ה-14 ונקברה לצד בעלה איוון אלכסנדר בכנסיית סנט פטקה בטרנובו.

על הציור:
בציור שרה תיאודורה נראית לובשת לבוש אדום ומעוטר, חובשת כתר על הראש ועם עיגול זהב סביב ראשה, בדומה לציור עתיק שניתן למצוא שלה ושל בעלה איוואן אלכסנדר. בתמונה יש גם מגן דוד וגם צלב, כייצוג לכך שהיא אימצה את הנצרות אך נשארה קרובה ליהדות.

לקריאה נוספת