תמונה: "רשימת שינדלר"

"רשימת שינדלר". במאי: סטיבן שפילברג, ארה"ב, 1993

חייב לדעת

סרט קולנוע משנת 1993 של הבמאי היהודי האמריקאי סטיבן שפילברג,המבוסס על ספר בשם זהה שכתב תומאס קנילי, המתאר את סיפורו של אוסקר שינדלר, תעשיין גרמני סודטי, מחסידי אומות העולם, חבר המפלגה הנאצית שהציל כ- 1200 יהודים ממוות בשואה על ידי העסקתם במפעלו בפולין ובצ'כוסלובקיה
שינדלר, שהיה בעליהם של מפעלי תעשייה, שיחד קציני צבא גרמנים על-מנת שיתאפשר לו להעסיק יהודים, על אף סיכון חייו שלו. הסרט רשימת שינדלר זכה בפרס אוסקר לסרט הטוב ביותר לשנת 1993.

מידע נוסף

בסרט בלטה דמותה של ילדה קטנה במעיל אדום בעת פינוי הגטו, סצנה המפורטת באריכות בספר. המעיל האדום היה הצבע היחיד שנעשה בו שימוש בסרט, שצולם בשחור-לבן (מלבד סצנת הסיום). מאוחר יותר, גופת הילדה מזוהה בדרכה למשרפות במעיל האדום שעדיין נותר עליה.
מבקרי הקולנוע ציינו את "הילדה באדום" כסמל התמימות והתקווה, כסמל לדם האדום של העם היהודי וכמייצגת את הילדים היהודיים שנספו בשואה. אחד ההסברים לשימוש הילדה בסרט הוא להראות את שינוי יחסו של שינדלר ליהודים, כשהבחין במעיל האדום על עגלת הגופות. קשה לטעות בהבעת פניו של שינדלר בסרט לנוכח מראה זה. סטיבן ספילברג עצמו הסביר: "אמריקה ורוסיה ואנגליה – כולם ידעו על השואה כשזו קרתה, ובכל זאת לא עשינו דבר בקשר לזה. לא הקצנו את כל כוחותינו כדי לעצור את המצעד הבלתי פוסק לעבר המוות. זה היה כתם דם גדול, צבע אדום ענק על הרדאר של כולם, אבל אף אחד לא עשה שום דבר בעניין. בגלל זה רציתי להביא את הצבע האדום"

לקריאה נוספת