תמונה: רבנו תם

מאיירת: שירה מלכא ברוך
רבינו תם

חייב לדעת

ר' יעקב בר' מאיר, נקרא רבינו תם, ע"ש הכתוב ויעקב איש תם. חי בצפון צרפת ברמרו.
נולד סמוך ל1100 ונפטר 1171 היתה לו בת. נכדו של רש"י, למד תורה מפי אביו (שהיה חתנו של רש"י) ומפי אחיו, והגיע להוראה עוד בימי חייו של אביו. היה למנהיג יהדות צרפת ובעל השפעה גדולה על יהדות אשכנז
היהודים נתנו לאשתו יחס מכובד, לאחר פטירתו שאלו אותה על מנהגיו. היחס לנשים בחוג זה זהה ליחס לאישה במעמד האבירים הנוצרי.
התפרנס מעסקי הלוואות ומעשיית יין, שני מקורות פרנסה של יהודי דורו. הצליח בעסקיו והיה אמיד, העסיק משרתים יהודים ונכרים. פסק תשובות הלכתיות רבות בהלכות ריבית ומשכון ובהלכות יין נסך. הקל בהלכות יין נסך במקרים של כמויות גדולות על מנת לחוס על ממונם של ישראל.
עסקיו הביאוהו בקשרים עם אבירים ואנשי שלטון וגרמו לו טרדות מרובות. הוא מעריך את הגויים כגזלנים ושקרנים אבל יש חוק גם לגבי יהודים וחובה לנהוג על פיו.
בשנת 1146, מסע הצלב השני, הפורעים הגיעו אליו, לקחו את כל רכושו, קרעו ס"ת שלו בפניו וכמעט הרגו אותו, עד שראה שר אחד שהכירו ושיחד אותו שישכנע את הפורעים לעזוב אותו. לאחר מכן עזב את מקום מושבו.
חיבר ספר "ספר הישר" ושמו יצא גם מחוץ לגבולות ארצו. פנו אליו חכמי אשכנז, פרובנס, דרום איטליה ורוסיה. בתודעה שלו הוא מנהיג הדור.
רבנו תם כינס בטרואה באמצע המאה ה-12 את האסיפות שהביאו לקביעת תקנות בנושאים כלכליים ומשפטים שנוגעים לסביבה הלא-יהודית וכן בתוך הקהילה.
אישיות דינמית ואימפולסיבית . מקל, מקורב למלכות, עוסק לא רק בתלמוד והלכה אלא גם בדקדוק וחיבור שירים עבריים עפ משקל ספרדי.

לקריאה נוספת