תמונה: רבי מאיר בן ברוך מרוטנברג (המהר"ם מרוטנברג)

מגדולי הפוסקים וממנהיגי יהדות אשכנז. לאחר שנכלא בבית האסורים, דרש הקיסר הגרמני סכום כופר עצום כדי לשחררו. המהר"ם סירב שהקהילה היהודית תפדה אותו במחיר כה גבוה, ונפטר בכלאו. גרמניה, המאה ה-13

חייב לדעת

מגדולי ראשוני אשכנז בתקופת ימי הביניים ומאחרוני בעלי התוספות – ידוע גם בכינוי המהר"ם מרוטנברג. נולד וגדל בגרמניה, למד בצרפת ועם חזרתו לגרמניה שימש כרב ונחשב סמכות רבנית והלכתית חשובה ביותר של יהדות אשכנז. כבר אז היה בעל השקפות מאוד מתקדמות: הורה על איסור אלימות כנגד נשים ועסק בענייני הרג ילדים.
לעת זקנה, מצב הרדיפות בגרמניה החמיר, ליהודים אסור היה להגר מחוץ למדינה. המהר"ם היה מעורב בארגון של עליות לארץ ישראל ונאסר בכלא כאשר סכום פידיונו עמד על 20,000 מארק. הקהילה כבר החלה לאסוף את הסכום הנדרש אך המהר"ם סירב שישתמשו בו כדי לשחררו מחשש לבקשות גדולות יותר בעתיד, הוא נפטר בכלא.
מידע על הציור
בציור רואים את רבי מאיר יושב וקורא ספרים ולראשו כובע היהודים אשר היה סימון של יהודים באותה תקופה (מידע נוסף בקישור השני). אפשר לראות אותו בתוך בית הכלא שמסמל את מאסרו. בפינה הימנית למעלה אפשר לראות אנשים שורפים ספרים יהודים כמשקפים את רוח התקופה והרדיפות. מתחתיו אפשר לראות עיירה אירופאית.

לקריאה נוספת