תמונה: רבי אברהם בן שמואל זכות

אסטרונום והיסטוריון, יוצר אצטרולב הנחושת. כתביו והאצטרולב שיצר שינו את עולם הימאות של תקופתו. מכתש זכות שעל הירח נקרא על שמו. ספרד, המאה ה-15

חייב לדעת

אברהם היה נצר למשפחה מכובדת שהיגרה מצרפת בראשית המאה ה14, חי רוב חייו בספרד ופורטוגל ובימי זקנתו עלה לארץ ישראל. בנוסף ללימודי קודש למד אסטרונומיה באוניברסיטה ועבד במקצוע. בין היתר עבד בשירות ראש מסדר האבירים וגר איתם בטירה. פרסום ספרו הראשון, שעסק במערכת השמש, זכה להצלחה עולמית ותורגם לשפות שונות. הוא צורף על ידי מלך פורטוגל לצוות מחקר העוסק בהכנת לוחות אסטרונומיים עבור ימאים ותדרוך ספנים, האצטרולב ששיכלל היה הראשון שעשוי מנחושת ואפשר תוצאות מדויקות יותר מאשר אצטרולב מעץ שהיו משתמשים בו עד אז. הלוחות שחיבר רבי אברהם החליפו את הלוחות העתיקים ושימשו אף את כריסטופר קולומבוס במסעו.
הוא נמנה על המעטים שהצליחו להימלט מפורטוגל מבלי להמיר את דתם. במהלך בריחתם הוא ובנו נשבו מספר פעמים אך לבסוף הגיעו לתוניס שם פרסם את ספר היוחסין המתאר את שרשור קורות עם ישראל לאורך ההיסטוריה, הספר נחשב במשך מאות שנים החשוב מבין ספרי קורות ישראל. בסוף ימיו הגיע רבי אברהם בן שמואל זכות לירושלים שם חי את שנותיו האחרונות. רוב צאצאיו חיים כיום בישראל להנצחתו קרוי על שמו מכתש על הירח וקיים מוזיאון על שמו בבית כנסת משוחזר בפורטוגל. הוא זכה להכרה עולמית בזכות ידיעותיו.

מידע על הציור
בציור רואים את רבי אברהם עומד על גבעה, סביבו מצפנים ומפות אסטרולוגיות שונות. תחתיו רואים שיירה של אנשים הולכים ונושאים איתם תיקים של נוודים ומריצה עם סמל של מנורה.

לקריאה נוספת