תמונה: פרנץ זאכר

קונדיטור. המציא את טורט השוקולד המפורסם זאכרטורט, שנקרא על שמו. אוסטריה, המאה ה-19

חייב לדעת

זאכרטורטה היא טורט שוקולד שהומצאה על ידי הקונדיטור היהודי-אוסטרי פרנץ זַאכֶר בשנת 1832 עבור המדינאי האוסטרי הנסיך קלמנס ונצל-פון מטרניך בוינה, אוסטריה, והיא מהווה חלק בלתי נפרד מהמטבח האוסטרי והמטבח הוינאי בפרט.

הסימן הרשום על עוגת הזאכרטורטה המקורית נרשם על ידי מלון זאכר שהוקם בשנת 1876 על ידי בנו של פרנץ זאכר. המתכון הוא סוד הנשמר בקנאות עד היום.
עד לשנת 1965 ניהל מלון זאכר מאבק ממושך עם קונדיטוריית דמל שפיתחה מוצר תחת השם הזהה, עוגת זאכרטורט מקורית. ישנן מספר השערות לאופן שבו הצליחו ראשי קונדיטוריית דמל להשיג את המתכון לעוגת הזאכרטורטה. השערה אחת טוענת שמדובר בריב בין פרנץ האב לבנו. מאפיית דמל שינתה את שם המוצר שלה לשם עוגת הזאכרטורטה של דמל ושינתה מעט את הרכבה בכך שהסירה את שכבת הריבה שבאמצע העוגה, כך שריבת המשמש ממוקמת בעוגה ישירות מתחת לזיגוג השוקולד.

על הציור:
בציור ניתן לראות את העוגה המקורית (עם פס ריבה אחד), לצד העוגה של קונדיטוריית דמל (עם שני הפסים). ניתן גם לראות את הסמל של העוגה המקורית, בצורת עיגול ועל גביו כתוב זאכר, ואת הסמל של העוגה השנייה, בצורת משולש. בתמונה ניתן לראות את פרנץ זאכר ואת בנו. הציור בצבעים בהירים ומזכיר פוסטרים וסלטים של אפייה בסגנון ויטנג' מהתקופה בה הומצאה העוגה.

לקריאה נוספת