תמונה: סנדי קופקס (סנפורד בראון)

שחקן בייסבול. החבר הצעיר ביותר בהיכל התהילה של הבייסבול. בשנת 1965 סירב לשחק במשחק הראשון של הוורלד-סיריס (סדרת הגמר), שנקבע ליום כיפור. ארה"ב, המאה העשרים

חייב לדעת

סנפורד "סנדי" קופקס הוא שחקן בייסבול יהודי-אמריקאי. במהלך קריירה שנמשכה רק 11 שנים, קבע קופקס שיאי הגשה וביסס את עצמו כאחד משחקני הבייסבול הטובים בהיסטוריה, וכן אחד הספורטאים היהודים הבולטים בכל התחומים. יש הסבורים כי קופקס היה המגיש הטוב בתולדות המשחק. בגיל 36 נכנס להיכל התהילה של הבייסבול, ובכך הפך למגיש הצעיר ביותר בהיסטוריה שנכנס להיכל התהילה.
קופקס נולד בברוקלין, ניו יורק, בבית יהודי אורתודוקסי, וגדל בבורו פארק. במקרה החל לשחק בייסבול והחל לשחק כמגיש.מאתר כישרונות של הברוקלין דודג'רס ראה אותו ובסופו של דבר הוא הוחתם אצלם בשנת 1955. מאזן תקופת הקריירה שלו היה הטוב ביותר בכל הזמנים בליגה הלאומית.
בסדרת הגמר של ה-MLB (הוורלד סיריס) של 1965 התמודדו הדודג'רס נגד המינסוטה טווינס, המשחק הראשון נקבע ליום הכיפורים. קופקס, ששובץ במשחק הראשון כמגיש הפותח, בחר לצום ולא להגיע למשחק. בהיעדרו, הדודג'רס הפסידו את המשחק הראשון וגם את המשחק השני, אותו פתח קופקס כשהוא חלוש מהצום. בהמשך ניצח קופקס את המשחקים החמישי והשביעי וזכה עם קבוצתו ב-4:3 ב"וורלד סיריס". קופקס עצמו אף זכה בתואר ה-MVP של סדרת הגמר. סירובו של קופקס לשחק עורר תשומת לב רבה, בדומה למקרה של האנק גרינברג ב-1934, והאירוע נתפס כדוגמה לקונפליקט שבין השאיפה להתערות ולהצליח בחברה הכללית לבין ההשתייכות לעם היהודי על מסורותיו וערכיו.

על הציור:
בציור ניתן לראות את סנדי קופקס מתכונן לזריקת כדור הבייסבול. ברקע אנחנו רואים את דגל ארצות הברית. וכתובת מעולם הבייסבול אשר ניתן לקשר לקריירה של קופקס, לדוגמה, ה- dodger stadium, שם הקבוצה של קופס עברה לשחק ומכך הוא הרוויח והצליח לשפר את שיאיו. הציור מצויר בצבעים אדום כחול ורקע לבן, צבעי דגל ארה"ב וכן לפי פורמט של כרטיסי בייסבול ברוח התקופה.

לקריאה נוספת