תמונה: סטלה חסקיל

זמרת שנודעה גם בכינוי אי-סלוניקיה ("הסלוניקאית"). שיריה משתייכים ברובם ל"אסכולה החדשה" של מוזיקת הרבטיקו. יוון, המאה העשרים

חייב לדעת

סטלה חסקיל נולדה בסלוניקי בשנת 1918, שלישית מבין חמש בנות. לפני שהחלה מלחמת העולם השנייה היא הופיעה באולמות וטברנות בעיר הולדתה. כשהגרמנים כבשו את סלוניקי המשפחה ברחה לאתונה, שם חיה סטלה תחת חסותה של משפחה גרמנית שניהלה מועדון לילה והעסיקה אותה כזמרת. היא התחתנה עם אדם בשם יעקב חסקיל, ונפטרה מסרטן בשנת 1954, בעודה בת 36 בלבד. בסה"כ הקליטה חסקיל בחייה 137 שירים, מתוכם הייתה המבצעת הראשית ב-106 וזמרת שנייה ב-31. בשנת 2000 נכתב שיר לזכרה הנקרא "מי זוכר את סטלה חסקיל?". הייתה ידועה כמבצעת ייחודית של שירי רבטיקו ולאיקו ומכונה לרוב "הסלוניקאית", כיוון שמקורה בסלוניקי. השירים שהקליטה מאפיינים בעיקר את ה"אסכולה החדשה" של מוזיקת הרבטיקו שהתפרסמה בעיקר לאחר מלחמת העולם השנייה.

על הציור:
בציור סטלה מצוירת כשבידה מיקרופון, ועל כיסא מאחוריה מאויר בוזוקי, כלי המאפיין את המוזיקה היוונית. ברקע מצויר האקרופוליס – אתר היסטורי המאפיין את אתונה (העיר אליה עברה משפחתה של חסקיל לאחר פלישת הנאצים לסלוניקי), ומעליו מטוסים גרמנים המסמלים את הכיבוש הנאצי. העיטורים שמסביב הם עיטורים המאפיינים את יוון. האיור כולו אפל מאוד בגלל סיפור החיים האפל של סטלה חסקיל.

לקריאה נוספת