תמונה: מר שושני

חכם יהודי עלום, שהקפיד על פרטיותו הקפדה יתרה ורוב פרטי חייו נותרו בעלטה. היה בעל השכלה מופלגת ביהדות, במתמטיקה, בפיזיקה, בפילוסופיה ובתחומים רבים נוספים. הוגים יהודים חשובים רבים למדו מפיו תלמוד, ובהם הפילוסוף עמנואל לוינס, שביסס על לימודיו אלה את ספרי הקריאות התלמודיות שלו. אורוגוואי, המאה העשרים

חייב לדעת

איש אשכולות יהודי שהתפרסם כבר בילדותו ולכן היה קנאי לפרטיותו. לא גילה את פרטיו האישיים ובעקבות כך כונה פשוט מר שושני, אך מניחים ששמו היה הלל פרלמן. טייל בכל רחבי העולם, למד שפות רבות והכיר תרבויות שונות. ב-1942 בזמן ששהה בפריז, נתפס על ידי הגסטאפו והואשם בהיותו יהודי כי היה נימול. מר שושני טען כי הוא מוסלמי ולאחר שיחה של 5 שעות עם המופתי, הכריז האחרון כי מר שושני הוא קדוש מוסלמי ויש לשחררו. שושני המשיך לטייל בעולם ושהה תקופה בקיבוץ בארות יצחק בארץ ישראל. לבסוף היגר לאורוגוואי שם נפטר. האיש היחיד שהכיר אותו באמת נפטר גם הוא 24 שעות לפניו ולכן זהותו נשארה סודית גם לאחר מותו.

מידע על הציור
בציור רואים איש יושב על עץ וקורא מהתלמוד לבוש בבגדים מודרנים. העץ שעליו הוא יושב הוא העץ הלאומי של אורוגוואי, העיטורים בסגנון נפוץ באורוגוואי. הוא כביכול יושב גבוה ובין ענפי העץ כך שהוא מוסתר – כי זהותו נותרה חסויה עד היום.

לקריאה נוספת