תמונה: מרים יעקובוב

שחקנית תיאטרון וקולנוע. כשהיתה ילדה נחטפה בידי האמיר הבוכרי, וכשבגרה הוברחה מהארמון בעזרתה של אשת האמיר הראשונה. בוכרה, המאה העשרים

חייב לדעת

נולדה ב-1909 בבבוכרה שבאוזבקיסטן לפועל במפעל כותנה. מילדות, אהבה לנגן, לשיר ולרקוד. כשהייתה בת 6, כרכרה באה לאסוף את דודתה, זמרת ורקדנית מפורסמת, לחגיגות בארמון האמיר מבוכרה. היא התחננה לאמה ודודתה שיתנו לה לבוא לחגיגות. לאחר ויכוח עיקש, נכנעו לרצונה העז של הילדה והיא הצטרפה לדודתה. במהלך החגיגות, כאשר הסתיים ריקודה של הדודה, הבחינה אימו של האמיר באויחון, וביקשה ממנה לרקוד. לאחר הריקוד החליטו האמיר ואימו שהילדה תישאר בארמון, וכך נחטפה על ידם והפכה לאמן החצר והמעסה של אימו של האמיר.
למרות געגועיה למשפחתה, אולצה להישאר מעל שנתיים בבית האמיר. אחת מנשותיו של האמיר הבוכרי, עזרה לה להימלט ולהתאחד עם אמה. על מנת שלא יזהו אותה, שמה הוחלף למרים.
לאחר מות האם המשפחה התפרקה. אביה לקח את בנו האמצעי וברח, ומרים ואחותה הצעירה נלקחו על ע"י דודה עשירה לסמרקנד שבאוזבקיסטן, שם חייה הוסיפו להרע. דודתה החליטה לחתן אותה עם קרוב משפחה משחריסאבז, ומרים הייתה צריכה לעבוד קשה כדי לפרנס את משפחת בעלה.
מרים נמלטה מבעלה ביחד עם קבוצת צעירים מאוזבקיסטן ונסעה ללמוד במוסקבה בבית הספר לקולנוע ובמועדון להתעמלות אומנותית.
בשנת 1928 קיבלה מרים תעודת שחקנית קולנוע. מרים חלמה לחזור לנוף וצלילי הולדתה, החליטה לשוב לאוזבקיסטן והפכה לשחקנית מצליחה. "אם אתה רוצה לצחוק מכל הלב, לך לתיאטרון ותראה את מרים יעקובובה בתפקיד מייסרה" , כך כתבו המבקרים בעיתונים של שנות ה-30 של המאה הקודמת. מרים גם השתתפה ברדיו האוזבקי מאז הקמתו, בתוכניות ספרותיות-דרמטיות, הומוריסטיות ותיאטרליות.

התייחסות לרקע והאיור עצמו:
באיור נראית מרים עם לבוש ותכשיטים בסגנון בוכרי מסורתי. מימינה ישנו כלוב עם ילדה קטנה, סמל לילדותה הקשה של מרים וכליאתה בבית האמיר הבוכרי. לעומת זאת, משמאלה יש ציפורים ועצים המסמלים חופש והתפתחות, סמל להחלטות של מרים לצאת לחופשי ולחיים טובים יותר בבגרותה, והצלחתה האדירה כשחקנית.

מידע נוסף

לפני שנולדה חלמה אימה חלום – בחלומה בא זקן לביתה, והודיע לה שתיוולד לה בת יפה בעלת פני ירח, ועל ידה הימנית תהיה לה תמונה של ירח מלא. ואכן, נולדה בת אחרי שלושה בנים, בעלת כתם על המרפק הימני, וקיבלה בילדותה את השם אויחון – פני ירח.
בשנת 1929, התקבלה ללהקת התיאטרון ע"ש חמזה. בתקופה זאת הסתובבו בדרכים שודדים. פעם אחת הלהקה נסעה בכרכרה להופעה ונתקלה בשודדים, בעקבות המרדף המהיר התהפכה העגלה ומרים שברה את רגלה. מרוב רצונה שלא לאכזב את הקהל, היא הופיעה עם רגל שבורה וקביים, ורק בסיום ההופעה הסכימה להתפנות לטיפול רפואי.

לקריאה נוספת