תמונה מבכורת הסרט "זמר הג'ז"

תמונה מבכורת הסרט "זמר הג'ז" בכיכובו של אל ג'ולסון (1950-1886) בברודוויי
ארה"ב, 1927
הזרקת דיו
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

אל ג'ולסון היה זמר, שחקן וקומיקאי יהודי-אמריקאי. הוא נחשב ליהודי הראשון שהיה לכוכב בידור בארצות הברית. הקריירה שלו נמשכה מ-1911 עד למותו בשנת 1950, ובמהלכה כונה "הבדרן הגדול ביותר בעולם". סגנון הופעתו היה חצוף ומוחצן. ג'ולסון היה לזמר הפופולרי הראשון שעשה "אירוע" נוצץ רק מלשיר שיר מסוים ונהיה ל"כוכב רוק" לפני תחילת מוזיקה הרוק. הוא נהנה להופיע בהשחרת פנים, שגרה ידועה בתיאטרון של תחילת המאה העשרים. בזכות סגנונו הייחודי בביצועי ג'אז ובלוז, רבים מאוהדיו התוודעו למוזיקה שחורה. כבר בשנת 1911 הוא נלחם נגד האפליה נגד שחורים בברודוויי. בכך, הוא עזר לשוויון בין לבנים ושחורים בברודוויי ועזר לסלול את הדרך לאומנים, מחזאים וכותבי שירים שחורים, ביניהם לואי ארמסטרונג ודיוק אלינגטון.

מידע נוסף

זכה לתהילה בשל תפקידו הראשי בסרט המדבר הראשון בעולם באורך מלא" זמר הג'אז", בהפקת של האחים וורנר, שהוקרן בשנת 1927. הוא היה מהסרטים הראשונים שכללו פסקול סינכרוני משולב עם תמונה, והוא מציין את נקודת המפנה בעולם הקולנוע מן הקולנוע האילם, (הראינוע) אל הקולנוע המדבר. בסרט הוא מגלם דמותו של נער יהודי בניו יורק החולם להיות זמר ג'אז, בעוד שאביו רוצה שבנו ימשיך את דרכו כחזן ולבסוף מצליח להגשים את חלומו מבלי לפגוע בקיום המצוות כיהודי.
הצגה "זמר הג'אז" עלתה בעקבות הסרט בשנת 1929 והפכה למחזמר הראשון המבוסס על סרט קודם, דבר המאפיין את ברודוויי כיום עם מחזות זמר פופולרים.
בשנת 1998 נבחר הסרט למקום ה-90 ברשימת הסרטים האמריקאים הטובים בכל הזמנים של מכון הסרטים האמריקאי

לקריאה נוספת