תמונה: יוסף רבן

סוחר. קיבל משליט מלבאר שבדרום הודו כתב זכויות חקוק על לוחות נחושת, אשר העניק ליהודים מעמד חברתי גבוה: הם הורשו בין היתר לרכב על פילים ולירות בתותחים. הודו, שלהי המאה העשירית

חייב לדעת

קהילת יהודי הודו המוכרת לנו כיום היא קהילת יהודי קוצ'ין, עיר הנמצאת על חוף מלבאר שבמדינת קראלה (אחת מ-28 המדינות המרכיבות את הודו של היום). עם זאת, מקורה של הקהילה היהודית בהודו הוא בכפר אנג'ובאנאם (הממוקם ליד נמל קראנגאנור, גם הוא במדינת קראלה) שבו התקיימה נסיכות עברית אוטונומית מהמאה ה-5 עד המאה ה-15. שליטי הנסיכות הזו היו צאצאי משפחת רבן, והראשון שבהם היה יוסף רבן – מנהיג הקהילה היהודית וסוחר מצליח. הסוחרים היהודים היו קהילה בעלת השפעה רבה בקראלה ומחוצה לה, והיו הסיבה העיקרית לשגשוג בממלכה זו. על כן, החליט המושל – סרי פרקראן אירבי ונמאר – להעניק ליוסף רבן וליהודים כתב זכויות שנחרט על ארבעה לוחות מתכת, המעניק ליהודים 72 זכויות שונות ביניהן הזכות להשתמש בשמשיה, לתקוע בחצוצרה, לרכוב על פיל וכו'. בנוסף, כתב הזכויות הכריז על יוסף רבן כעל נסיך הכפר והוא קיבל זכויות השוות למשפחות המלוכה ההודיות. הוא הופקד כאחראי על כל בתי הכנסת והתפילה היהודית.

על הציור:
בציור נראה יוסף רכוב על רכוב על פיל (אחת הזכויות מכתב הזכויות שניתן ליהודים) ולבוש בבגדים שככל הנראה אפיינו סוחרים הודיים בתקופה זו. מאחור מצוירים לוחות המתכת עליהם נחרטו על הזכויות, ומעליהם חופה ולידה אנשים חוגגים ומריעים, דבר המסמל טקס שהיה נהוג באותה התקופה בצד נראים אנשים מריעים לו, ומלמטה שניים התוקעים בחצוצרה (עוד אחת מהזכויות שניתנו ליהודים). הפרחים המצויירים הם ככל הנראה "אלמון הודי" – פרח המאפיין את המדינה.

לקריאה נוספת