תמונה: יהודית פולגאר

רב-אומן בשחמט, הנחשבת לשחמטאית הטובה בהיסטוריה. התחרתה גם מול גברים ודורגה במקום השמיני בעולם. הונגריה, המאות העשרים וה-21

חייב לדעת

יהודית פולגאר, נולדה ב-1976, בגיל 15 וארבעה חודשים קיבלה תואר "רב אמן" בשחמט משנת 1991, ושברה את שיא רב האמן הצעיר ביותר שהוחזק בידי בובי פישר משנת 1958.
לאסלו פולגאר, אביה של יהודית, אימן אותה ואת שתי אחיותיה סוזן וסופיה בשחמט ולימד אותן את השפה הבינלאומית אספרנטו. פולגאר היא פוליגלוטית (רב-לשונית): מלבד אספרנטו והונגרית, היא דוברת רוסית, אנגלית וספרדית. פולגאר מעולם לא השתתפה באליפות העולם בשחמט לנשים, משום שסירבה לשחק בתחרויות המיועדות לנשים בלבד.
אחותה סופיה והוריה עלו לישראל, אחותה סוזן היגרה לארצות הברית, ואילו יהודית נשארה בהונגריה ונישאה לווטרינר מבודפשט. מחזיקה באזרחות ישראלית ואם לשניים.
בשנותיה הראשונות, אומנה פולגאר על ידי אחותה סוזן, לימים אלופת העולם בשחמט לנשים. פולגאר הייתה ילדת פלא – כבר בגיל 10 היא ניצחה אמן-בינלאומי, ובגיל 11 ניצחה רב-אמן. בשנת 1990 ניצחה באליפות העולם עד גיל 14. בשנת 2003 השיגה פולגאר את אחד ההישגים הגדולים ביותר בקריירה שלה, כשסיימה במקום השני בתחרות קורוס ויק אן-זהה (אחת מארבע תחרויות העל שנערכות כל שנה) ללא הפסד. היא סיימה במרחק חצי נקודה בלבד מהמקום הראשון ונקודה שלמה מעל המקום השלישי, שאליו הגיע אלוף העולם המכהן, ולדימיר קראמניק.
2014 הודיעה על פרישה סופית משחמט תחרותי. ב-2015 מונתה לתפקיד הקפטן והמאמנת הראשית של נבחרת הונגריה בשחמט.
סרט ביוגרפי בשם "וריאנט פולגאר" יצא בשנת 2014 בבימויו של יוסי אבירם. הסרט מתאר את סיפורן יוצא הדופן של שלוש האחיות לבית פולגאר. האחיות לא נשלחו ללימודים במסגרות הרגילות אלא נשארו בבית ולמדו שחמט מהבוקר עד הלילה. הסרט מתאר את המאבק העיקש של האב כנגד השלטון ההונגרי הקומוניסטי וכנגד מוסכמות שוביניסטיות של עולם השחמט.

על הציור:
בציור ניתן למצוא אלמנטים רבים מעולם השחמט, משבצות לוח השחמט ברקע, הפרש עליו יהודית נראית רוכבת, הכתר על ראשה של יהודית המעוטר במאפייני שחמט ושניתן לומר שהוא הופך את יהודית עצמה למלכה, הכלי החזק ביותר על לוח השחמט, כסמל לכשרונה בתחום.

לקריאה נוספת