תמונה: יהודים במרוקו נחים ליד שער המלאח (הגטו היהודי).

יהודים במרוקו נחים ליד שער המלאח )הגטו היהודי(
מרוקו, 1955בקירוב

חייב לדעת

מלאח הוא השם שניתן לשכונות יהודיות במרוקו. מהמאה ה-15 ובמיוחד במהלך המאה ה-19, יהודים היו מוגבלים לחיות בתוך חומות המלאח, מבודדים חברתית משאר החברה המוסלמית. דעות החוקרים בנוגע למטרת המלאח חלוקות: יש המאמינים שהקהילה המבוצרת הייתה אזור מוגן שנועד לשמור על היהודים מפני אלימות מוסלמית. אחרים טוענים שהמלאח שימש כ'גטו', שמטרתו הייתה להפלות את היהודים ולהשיג שליטה על עסקיהם. למרות זאת, המלאח הבטיח את שימור המורשת היהודית המרוקאית עד היום.

המילה "מלאח" דומה למילה "מלח" בעברית ובערבית (מלח), ומתייחסת לאזורים ההיסטוריים שהיו מלוחים וביצתיים בהם התאספו היהודים במרוקו. בנוסף, השם מתייחס גם לסיפורים משנות ה-30 של יהודים שהיו אחראים להמליח את הראשים הכרותים של מתנגדי הסולטן כהכנה לחניטתם.

המלאח הראשון במרוקו הוקם בפס בשנת 1438.

מידע נוסף

היהודים במרוקו נחשבו כמיעוט דתי בהשוואה לרוב המוסלמי והיו מוגנים תחת שלטון הסולטן. הרעיון היה שתקיפה על מיעוטים נחשבת כתקיפה על כוחו של הסולטן. מקובל לחשוב שהסולטנים הקימו את המלאח ליהודים משום שהם היו מקור כספי חשוב באוכלוסייה המרוקאית.

מרוקו היא בית לקהילות יהודיות ברבריות מבוססות רבות, בעיקר כתוצאה מגירוש היהודים הספרדים מחצי האי האיברי במאה ה-15. הברברים הם קבוצה אתנית ילידית עם שפה ומנהגים ברבריים משלהם, שהיו ועדיין נחגגים במרוקו ובשאר מדינות צפון אפריקה. התפשטות והתבססות הברבריות הייתה רבה במיוחד כאשר מדינות צפון אפריקה החלו להתנתק מעברן הקולוניאלי ולהחליף את השפות הקולוניאליות האירופאיות בשפות שלהן – והחלו לזהות את עצמן בעיקר כמדינות ערביות, יהודיות ברבריות ומוסלמיות.

מלחמת העולם השנייה והקמת מדינת ישראל לאחר מכן גרמו להגירה גדולה של יהודי מרוקו לישראל וגם למדינות אחרות כמו צרפת וארצות הברית.

לקריאה נוספת