תמונה: הלני המלכה

מלכה אשורית שהתגיירה עם בנה. השניים סיפקו ליישוב היהודי בארץ-ישראל תמיכה כספית וצבאית. חדייב (עיראק), המאה הראשונה לספירה

חייב לדעת

לכת חדייב אשור (עיראק) במאה הראשונה לספירה.
התגיירה בשנת 30 לספירה ביחד עם בנה, המלך מונבז השני.
בספרו של יוסף בן מתתיהו מסופר על סוחר תכשיטים מיהודה בשם חנניה (או אליעזר), שנקלע לחדייב, הוא זה שסיפר להלני המלכה על עם ישראל ותורתו, והשפיע עליה להתגייר.
כמה ממפרשי התלמוד, שלא הכירו את כתבי יוסף בן מתתיהו, כתבו כי הלני המלכה ובנה מונבז היו חלק מבית חשמונאי.
לאחר שהתגיירה, החליטה הלני המלכה לצאת במסע לירושלים, כדי לחזות בבית המקדש ולהקריב בו קרבנות. היא הגיעה לירושלים במחצית המאה הראשונה לספירה, בעיצומה של שנת בצורת, ומיד נרתמה לעזרת הרעבים: היא תרמה כספים רבים לקניית לחם במצרים ודבלות של תאנים בקפריסין, אשר חולקו בין עניי ירושלים.
את שארית חייה בילתה הלני המלכה בירושלים, באחד הארמונות שבנתה לעצמה בעיר דוד. בימיה בירושלים המשיכה לחלק צדקה, וכן תרמה לבית המקדש כלי זהב.

התייחסות לרקע והאיור עצמו:
האיור מלא בדבלות תאנים, גם על שמלתה של הלני וגם בתוך הכד אותו היא מחזיקה, סמל לכסף שתרמה לעניי ירושלים כדי שיוכלו לקנות דבלות תאנים בשנת הבצורת. בציור מצוטט הפסוק מהמקרא "…יתן ד' אותך לאלה ולשבעה בתוך עמך…", סימבול נוסף לכסף הרב שתרמה לשובע תושבי ירושלים בשנת הבצורת. ליד המלכה מאוייר פרצוף בסגנון המלכים האשוריים בתקופה, עם גוף חיה. ברקע האיור ישנם עיטורים וארמון, ואכן המלכה בנתה ארמונות רבים באזור ירושלים.

לקריאה נוספת