תמונה: דיוקן פאני מנדלסון הנזל

דיוקן פאני מנדלסון הנזל, צייר: מוריץ דניאל אופנהיים, גרמניה, 1842

חייב לדעת

פאני מנדלסון הנזל, נכדתו של הפילוסוף משה מנדלסון, היתה מלחינה ופסנתרנית ידועה. הוריה וכן דודתה, שרה לוי, אירחו בביתם שבברלין סלונים ספרותיים ידועים. פאני שכללה את המסורת המשפחתית וקיימה קונצרט בכל יום ראשון. בתחילה היו הקונצרטים פרטיים, ועם הזמן הפכו לאירוע ציבורי למחצה, בנוכחות כמה מאות מאזינים.

מידע נוסף

פאני צצילי מנדלסון הנזל ‏ 14 בנובמבר 1805 – 14 במאי 1847, פאני נולדה בהמבורג בשם פאני צפורה מנדלסון והייתה הבכורה מתוך ארבעה אחים. משפחתה הייתה משפחה יהודית מתבוללת ובעלת ייחוס משני הצדדים: אביה, אברהם, היה בנו של משה מנדלסון, פילוסוף יהודי. אביה שינה מאוחר יותר את שם המשפחה למנדלסון-ברתולדי. אמה, לאה לבית סולומון, הייתה נכדתו של היזם דניאל איציג והייתה מוזיקאית חובבת ברמה גבוהה. בשנת 1816 הוטבלה פאני מנדלסון על ידי אביה לנצרות
בגיל 13 מנדלסון יכלה לנגן בעל-פה את כל 24 קטעי הפרלוד מתוך "הפסנתר המושווה" של באך. היא ביצעה אותם לכבוד יום הולדתו של אביה בשנת 1818.
בחייה הלחינה מעל 460 יצירות, מותה הפתאומי קטע באיבה את הקריירה המוזיקלית שלה. אחיה, שהיה שבור ממותה, חיבר יצירה לזכרה – רביעיית המיתרים בפה מינור "אופוס 80", יצירה מלאה ברגשות סוערים ועצב. הוא מת פחות מחצי שנה לאחר מותה.

לקריאה נוספת