תמונה: אסתר חנדאלי (קיירה)

אשת חצר בסולטנות העות'מאנית שהחלה את דרכה כסוחרת קוסמטיקה ולימים ניהלה את קשרי החוץ של הסולטנות והיתה מעורבת במינויים מדיניים בכירים. טורקיה, המאה ה-16

חייב לדעת

נולדה למשפחה ממעמד צנוע, לאחר נישואיה החלה לעסוק בסחר קוסמטיקה ותכשיטים זולים יחד עם בעלה. בגיל צעיר התאלמנה מבעלה והחלה להתרכז באספקת שירותים לנשים בהרמון הסולטאן אשר לא יכלו לתקשר עם העולם החיצון לפי החוק המוסלמי. אסתר הייתה בין יהודיות החצר שהיו הקשר של הנשים עם העולם החיצון, רכשו עבורן בגדים, אבנים יקרות, כלי בית ועוד. אסתר יצרה קשרים עם אמהות הסולטנים שהיו בעלות השפעה רבה על הפוליטיקות הפנימיות בממלכה ובכך התקדמה מרכישת דברים עבור הנשים למתן עצות ועזרה בעניינים דיפלומטים וביצירת קשרים עם הנציגויות האירופאיות באינסטנבול ואפילו במינוי שרי חיל ופרשים. הצליחה לקדם את בנה לתפקיד המוכס הראשי באיסטנבול. אסתר צברה רכוש והשפעה רבה והשתמשה בה על מנת לתמוך בתלמידים, בסוחרים ובהדפסת ספרים בעברית. נסיבות מותה קשורות לסכסוך בינה לבין ראשי הצבא. אסתר בחרה באחד לתפקיד מסוים, הקצין השני, שלא נבחר ביקש אישור לנקום. האישור התקבל ביום הראשון לחג הפסח, ואותו קצין רצח אותה ואת בנה ובזז את רכושם.
מידע על הציור
באיור נראית אישה ליד חלון שדרכו רואים את ההרמון וספרים עם מגן דוד – כמו הספרים שעזרה להדפיס. למרגלות החלון יש גלילי בדים המסמלים את התפקיד שדרכו החלה את עבודתה בהרמון ושק אחוז בידה כסמל לתרומתה לחלשים.

לקריאה נוספת