תיק לספר תורה

תיק לספר תורה
דמשק, סוריה, אמצע המאה ה-19
תיק: עץ, פח כסף מרוקע, קטיפת משי
רימונים: כסף בעבודת פיליגרן
מתנת מלכה צבאן לזכר בעלה אליהו צבאן

חייב לדעת

קורות ספר התורה
ספר התורה נתרם לזכרו של אליהו צבאן, שנולד ב-28/8/1928 למשפחה דתית בדמשק שבסוריה.
ספר התורה היה שייך לסבו של אליהו ומתוארך לאמצע המאה ה-19. והיו קוראים בו, ובספר תורה נוסף, בבית הכנסת שבבית המשפחה ברובע היהודי בדמשק.
אליהו צבאן נולד למשפחה בת 8 ילדים. הוריו יוסף ונזלי נפטרו בראשית שנות ה30, והילדים התפזרו ברחבי העולם – 5 ילדים עברו לגור בדרום אמריקה, במקסיקו וארגנטינה ואליהו ואחיו אברהם עלו לארץ. אחות אחת, שפרה, נותרה בדמשק, הקימה שם את משפחתה והמשיכה להתגורר בבית המשפחה. ספרי התורה נשארו בבית הכנסת המשפחתי.
בשנת 1956 נאלצה אחותו לעזוב את דמשק בעקבות מצבם של היהודים, והצליחה לקחת אתה את ספרי התורה. בסיוע ארגונים יהודים הגיעה למצרים ולאחר מכן הגיעה עלתה לארץ דרך איסטנבול.
אליהו קיבל את שני ספרי התורה המשפחתיים והעבירם לבית הכנסת של עולי דמשק בתחנה המרכזית בנווה שאנן בת"א. אברהם אחיו של אליהו דאג לתרומות, מלגות וארגון בית הכנסת. בתוך התיק של הספר הוסיפו האחים הקדשה לעילוי נשמת הוריהם.
במשך שנים רבות קראו בספרי התורה בבית הכנסת בנווה שאנן. אבל ברבות השנים מספר המתפללים הלך והצטמצם. משפחתו של אליהו בחרה לתרום את הספר למוזיאון, לזכרו.
מאפייני התיק
התיק לספר תורה הוא תיק דמשקאי אופייני, בעל מאפיינים עיטוריים ייחודיים לסוריה אך מבוסס על סגנון התיקים העיראקי. תיקים סורים מסוג זה נוצרו בהשפעת התיקים הבגדאדים לספרי התורה שהובאו לדמשק עם הסוחרים העיראקיים במחצית השניה של המאה ה19. כמו בתיקים העיראקיים, תיק זה מורכב מגוף גלילי אליו מחובר כתר בצורת בצל. התיק נפתח בחזיתו ונסגר באמצעות קרס, ושוליו העליונים מעוטרים במעין רצועת כותרת של פרחי שושן. כבתיקים דמשקאים התיק מצופה בקטיפה כחולה, הוא ממוסגר במסגרת כסף בלת עיטורים צמחיים. במרכז כל אחד משני חצאי התיק קבועה לוחית כסף אובאלית מעוטרת בדגמי פרחים וצמחים. בזמן הקריאה בתורה התיק נפתח וקוראים בו כאשר הוא עומד על בימת בתיק הכנסת, באופן אנכי. כך נוהגים ברוב קהילות המזרח (בתימן קוראים כשהתיק שכוב על הבמה). ב"בצל", המשמש ככתר קבוע של הספר, קבועים שני מוטות עליהם מתלבשים הרימונים. כאשר הספר פתוח מופיעה כתובת ההקדשה הנמצאת בחלקו הפנימי של הכתר הבצלי.
"תיק
זה וס"ת [וספר תורה] שבו
זכו בו האחים
אברהם ואליהו
הכהן צבאן נ"י לעי"נ [לעילוי נשמת]
(משמאל)
המ"
אביהם יוסף
שנפ' [שנפטר] י"ז טבת ש' תר"ץ נ"ע [נוחו עדן]
ולע"נ [לעילוי נשמת] אמם נזלי נ"ע [נוחה עדן]
נפ" [נפטרה] כ"ג טבת ש" [שנת] תרצ"ב