תיקוני הזהר

תיקוני הזהר
מנטובה, איטליה, 1558
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

ספר "תיקוני הזהר" מכיל אוסף דרשות קבליות על המלה הראשונה בתורה, "בראשית". ספר זה הוא חלק מהקורפוס של ספרות הזהר ואחד מספרי היסוד של המיסטיקה היהודית. על פי המסורת, הדרשות שבספר מיוחסות לרבי שמעון בר יוחאי ולתלמידיו, בני המאה השנייה לסה"נ, אך כיום ידוע כי חוברו בספרד במאה ה-14.
מהדורה ראשונה זו של הספר מעידה על ההשפעה הגדולה של הדפוס העברי בשנותיו הראשונות. עד להדפסתה היו הדרשות שבספר פזורות בכתבי יד שונים, שבכל אחד מהם אוסף דרשות שונה. המדפיסים הם שערכו את הדרשות מכתבי היד השונים שעמדו לרשותם לכדי חיבור אחיד. "תיקוני הזהר" כשם שהוא מוכר לנו כיום נוצר אם כן בבית הדפוס במנטובה, ומשם התגלגל בעולם היהודי במשך דורות, עד ימינו אנו.
מהדורה זו היא שעמדה בפני גדולי מקובלי צפת, ובכללם האר"י (ר' יצחק לוריא, שנפטר בשנת 1572), שהשתמש בה ליצירת פירושיו הקבליים.

מידע נוסף

– ספר תיקוני הזהר, כמו רוב הספרות הזוהרית, כתוב בארמית זוהרית שהיא שונה מהארמית הבבלית שבה כתוב התלמוד הבבלי ומהארמית הארץ ישראלית של התלמוד הירושלמי. אלו היו שפות מדוברות ואילו הארמית הזוהרית היא שפה מלאכותית-ספרותית ולא שפה מדוברת, המבוססת על הארמית הטקסטואלית של תרגומי המקרא והמדרשים.
– שאלת המחבר ותקופת החיבור עלולה להיות רגישה/נפיצה עם קהל מסורתי. על פי המסורת מקובל שרבי שמעון בר יוחאי הוא המחבר וטענה להיותו מאוחר עלולה להחשב כ"כפירה". המחקר עד היום חלוק בנוגע לזהות המחבר/ים, מספרם, תהליך ההתחברות ועוד (בקצרה אפשר לראות בערך ויקיפדיה "חיבור ספר הזוהר").
– יש מנהג לקרוא את ספר תיקוני זהר ב40 הימים שבין ראש חודש אלול ליום כיפור. במרבית דפוסים הספר מחולק לפי ימים, כל יום והקטע שיש לקרוא בו.
-בראש הספר הסכמות המתירות את הדפסת ספר הזהר
-בגוף הספר יש הערות בכתב אשכנזי שטרם נחקרו ופוענחו

לקריאה נוספת