תוכנייה לערב גאלה בבית הספר לבנות של סטלה קורקוס

תוכנייה לערב גאלה בבית הספר לבנות של סטלה קורקוס מוגדור, מרוקו, שלהי המאה ה-19
המקור בספריית כל ישראל חברים, פריז, צרפת

חייב לדעת

בית הספר לבנות סטלה קורקוס נוסד על ידי סטלה קורקוס בשנת 1885. בית הספר "אומץ וכוח" היה בית ספר דובר אנגלית ושימש כמקלט בטוח לבנות יהודיות מפני מיסיונרים ונצרות. בית הספר הכניס את השפה האנגלית לקהילה היהודית במוגדור. בנוסף, קורקוס הקימה תוכנית תיאטרון בבית הספר והייתה דמות חשובה בהקמת התיאטרון היהודי במרוקו.

בהציעו הזדמנויות לבנות יהודיות לקבל חינוך באנגלית כמו גם לספק חינוך איכותי ביותר, זכה בית הספר להערכה רבה ולהכרה, וביקרו בו דיפלומטים רבים. באמצעות השפעתה על סולטאן מרוקו, הייתה סטלה קורקוס פעילה בשיפור חייהם של היהודים במוגדור, ובעיקר חייהם של היהודים במלאח (הגטו היהודי). בית הספר לבנות סטלה קורקוס נסגר בשנת 1915.

מידע נוסף

סטלה קורקוס דוראן (1858-1948) הייתה בתו של סוחר טבק יהודי אלג'יראי מניו יורק. היא נישאה לאחד הסוחרים העשירים ביותר במוגדור והתיישבה במוגדור (אי סוחרים בין ספרד לחוף הצפוני של אפריקה) בשנת 1884. היא הקדישה את חייה לשיפור חיי היהודים במוגדור ולמאבק במיסיונרים הנוצרים הפעילים בקרב הקהילה היהודית. קורקוס ובעלה הסוחר היו אחת מהמשפחות הסחר המצליחות ביותר באי והיו בעלי קשרים והשפעה עם הסולטאן מוחמד אבן עבדאללה של מרוקו במהלך המאה ה-19. הם נקראו "תוג'אר אל-סולטאן", סוחרי הסולטאן, ושיחקו תפקיד פעיל בפיתוח הסחר והכלכלה של מוגדור.

נכדתה של סטלה קורקוס, סידני, מוצגת בחלק נשים פורצות דרך של מוזיאון "אנו" ומוזכרת תרומתה להפצת תוכניות התיאטרון וההפקות של בית הספר שנים לאחר מותה של סטלה קורקוס.

לקריאה נוספת

כבוד ואומץ במוגדור: האישה שייסדה את בית הספר הראשון לבנות בצפון אפריקה – אתר אנו

href="https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%98%D7%9C%D7%94_%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%A7%D7%95%D7%A1" target="_blank">סטלה קורקוס – ויקיפדיה