שרי סרולוביץ' (נ. 1964) עובר כחוט השני: ערכה לשבת

שרי סרולוביץ' (נ. )1964
עובר כחוט השני: ערכה לשבת, 2019
גביע, פמוטים, קופסת בשמים ומחזיק נר הבדלה: כסף סטרלינג גזור,
רקוע, מנוקב ורקום. כיסוי לחלה: כותנה רקומה
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

מפית שבת שאמא שלי רקמה עבור הנדוניה שלה, קופסת בשמים שנפתחת כשנכנסת השבת, חוברת עם הטקסט של "אשת חיל" (פרק מתוך ספר משלי, בדר"כ שרים אותו בערב שישי). כל הזכרנות הללו עוברים כחוט השני דרך חיי ומפסלים את האישיות שלי. האלמנטים של סט השבת נובעים מתוך הזכרונות של הפשטות הטהורה של הטקסים הללו: נרות שבת, כוס קידוש,קופסת בשמים, מחזיק הנר להבדלה והכיסוי לחלה. מחזור השבת מלווה על ידי האובייקטים הללו, הם מייצגים את המסע האישי שלי דרך העלאת זכרונות והפרדה.
ראשית, רציתי "לצטט" את רקמת אימי, וחקרתי את החומרים והשיטות. כל כלי הכסף נעשו משאריות חומרים, שהושטחו ועובדו בטכניקות שונות עד שהפכו לאובייקטים השומרים זכרונות. כיסוי החלה, שבתוכו נושאים את כל הסט, עשוי מבד לבן ועליו רקום בחוט אדום כל הפעלים שמשמשים לתיאור עבודת האישה במזמור "אשת חיל". שורה אחת בכתב רגיל והשנייה בכתב ראי וביחד הן מסמלות מעגל שלם.

מידע נוסף

ישראלית, נולדה ב-1964
הגביע, הפמוטות וקופסת הבשמים: כסף גזור, רקוע, מנוקב ורקום; הכיסוי לחלה/המארז: כותנה רקומה
הערכה לשבת של שרי סרולוביץ' נוצרה בהשראת מפית שרקמה אימהּ. יש בה כל הדרוש לקידוש ולהבדלה, אולם סרולוביץ' חקרה באמצעותה דווקא נשיות ומלאכת־יד עמלנית של נשים. על המפית, המכילה את פריטי הערכה, רקומות כל פעולותיה של האישה, כפי שהן מתוארות במזמור "אשת חיל" המושר בערב שבת. הפמוטות, הגביע וקופסת הבשמים עשויים חלקי כסף בשימוש משני, ולא בכדִי – הם הולמים את העיסוק של סרולוביץ' במורשת האישית־המשפחתית ובזיכרון.

לקריאה נוספת