רוברט קאפה מותו של חייל לויאליסט

רוברט קאפה (1913–1954)
מותו של חייל לויאליסט, 1936
הדפס כסף ג'לטיני
באדיבות אוסף ליאוניד וטטיאנה נבזלין

חייב לדעת

קאפה, שנולד בשם אנדרה ארנו פרידמן, היה צלם מלחמה הונגרי ונחשב לאחד מגדולי הצלמים בתחום זה. תצלום שחור-לבן איקוני זה, שפורסם במקור בכתב-העת "לייף", מציג את מותו של פדריקו בורל גרסיה, לוחם ספרדי רפובליקני, בזמן מלחמת האזרחים בספרד. עם פרסומו הצית התצלום דיון בשאלה האם תיעד רגע ממשי או בוים.

מידע נוסף

קאפה הפך לצלם המלחמה המפורסם ביותר והיה גורם משפיע ביותר ביצירת צילום עיתונאי, הן בדרך צילום התמונה והן בתפוצת התמונה בעיתונות. צילום זה הפך לצילום אייקוני והתפשט בכל העולם במהלך העשורים הבאים בגלל ההשפעה העוצמתית של שפת הגוף של החייל והמרכיבים הסיפוריים שמהם היא נובעת. הייחודיות שלו טמונה בתפוצתו הנרחבת, ריבוי הפרסומים ושיתופו. תמונה זו הפכה לחלק מדמיון קולקטיבי, הרבה לפני נוכחות התמונה עצמה.מעבר לצילום עצמו, התרבות החזותית סביב קאפה נוצרה בזכות גרדה טארו. קאפה וטארו היו צמד צלמים אייקוניים. טארו הייתה האישה הראשונה שהייתה כתבת מלחמה. ביחד, הם המציאו צורה חדשה של צילום, המבוססת על השטח ועל דיווחים אקטואליים, אבל בצורה אסתטית. המסגור והקומפוזיציה של התמונות היו חיוניים, וגרדה שיווקה במומחיות את התמונות של קאפה.
גרדה טארו ורוברט קאפה מתו בצורה דרמטית בשדה הקרב אך בהבדל של כמעט שני עשורים. סיפור האהבה שלהם תרם מאוד לבניית מיתוס קאפה.