קמיע לזרוע להגנה על יולדת

קמיע לזרוע להגנה על יולדת
פרס, המאה ה-18 או ה-19
כסף חרות ומולחם
מתנת קרן אלן ב. סליפקא, ניו יורק

חייב לדעת

הקמע הזה נוצר עבור אישה בשם מיכל בת יוכבד. הוא מורכב מ 3 חלקים , חלק מרובע מרכזי ושתי "כנפיים" משולשות. החלקים מחוברים ביניהם בצירים. הקמע נענד על הזרוע באמצעות פתיל מחוטי כותנה אדומים המושחלים בלולאות ומהודקים לזרוע באמצעות מעין חרוז. ככל הנראה זהו אחד מזוג קמעות (אחד לכל זרוע, כך ע"פ ווילאם גרוס).

מידע נוסף

הקמע המוצג נוצר לקראת הלידה של אישה מסויימת. בקמע זה ניתן לראות את שם האישה – מיכל בת יוכבד- מקיף את העיטור שבמרכז החלק המרכזי של הקמע. לעיתים לאחר השימוש הקמע הותך ובכסף השתמשו לצורך אחר.
החלק המרכזי של הקמע מורכב מ3 ריבועים אחד בתוך השני: בריבוע החיצוני כתוב שם מ"ב (שם האל בצירוף 42 אותיות, ע"ע), המסתיים בתוך הריבוע האמצעי ולאחריו ראשי התיבות של המילים "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", וכן שם האישה היולדת. במרכז מופיע עיטור של פרח.
על כנף אחת מופיעים שמותיהם של 3 המלאכים המגינים בשעת הלידה מפני לילית סנוי, סנסנוי וסמנגלף (ע"ע) (כך יודעים שזהו קמע לשמירה בלידה). על הכנף השניה צירופי אותיות בעלי סגולות שמירה, העולים מראשי תיבות או סופי תיבות של פסוקים שונים לשמירה, למשל יוהך- סופי תיבות של המילים "כי מלאכיו יצוה לך" (לשמרך בכל דרכיך, תהילים צא, יא) או ארגמן- ראשי תיבות שמות המלאכים אוריאל, רפאל, גבריאל,מיכאל ונוריאל.
גם כאן רואים חזרה על נוסחאות שגורות ונפוצות ברחבי העולם היהודי לשמירה בכלל ועל היולדת בפרט: שמות המלאכים, שם מ"ב. בניגוד למסורות אחרות בהם הקמע הונח בחדר הלידה כאן היולדת עונדת אותו על גופה, אך במקום נוח שאינו מפריע להתנהלות או להמהלך הלידה.