קמיע ה גרמניה, המאה ה-19
כסף יצוק וחרות
באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים
חייב לדעת
במרכז הקמע מופיעה האות ה, ומעליה השם "שדי".
ההתייחסות לאות ה כשמירה מעין הרע והעצה לעשות קמע ממתכת עם האות ה עליו מופיעה במאה ה16 בספר "איומא כנדגלות" של רבי יצחק עונקיניירה (נדפס בקושטא 1576), הכולל משלים, דברים מוסר מחורזים וסגולות מאגיות שונות. רבי יצחק עונקיניירה היה משורר ממוצא ספרדי שפעל באימפריה העותמנית, בעיקר בקושטא.
מידע נוסף
עצה זו התגלגלה גם לאירופה ומופיעה בספר ילקוט ראובני של רבי אברהם ראובן הכהן סופר, מקובל מפראג בן המאה 17. במהלך הדיון בברכותיו של יעקב לבניו, ובהקשר לברכתו את יוסף מופיעה סגולה זו:
"אות ה"א מועיל לעין הרע, תעשה אות ה"א מכסף או משאר מתכות ותתלה אותה בצוואר התינוק וזה סוד ניתוסף לו אות ה"א לא שלטה עליו עינא בישא וכן ברכת כהנים מציץ מן ה'חרכים לברכם מעינא בישא (ספר איומא כנדגלות)" (ילקוטא ראובני, אמסטרדם ת"ס, דף עג, עמוד א).
ההוכחות לשמירת האות ה' מתקשרות לפירוש המופיע בגמרא לברכתו של יעקב ליוסף "בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף, בֵּן פֹּרָת עֲלֵי-עָיִן; בָּנוֹת, צָעֲדָה עֲלֵי-שׁוּר" (בראשית מט,כב), לפיה עין הרע לא שולטת בבניו של יוסף (ברכות כ ע"א). בתהילים פא, ו מופיע שמו של יוסף בתוספת האות ה -" עֵדוּת בִּיהוֹסֵף שָׂמוֹ". תוספת האות ה' מקושרת להגנה מפני עין הרע "וזה סוד ניתוסף לו אות ה"א לא שלטה עליו עינא בישא ". עוד הוא מקשר את האות ה לידיים הפרושות בברכת כהנים והרווחים ביניהם (סה"כ 5 רווחים).
ועוד, בשלב כלשהו האות ה הופכת למסמן חולין של שם השם, ומסמלת אותו. (לא ברור לי מאיזו תקופה, אפשר להמשיך ולחפור בזה).
סגולה זו התגלגלה גם בעולם המוסלמי לכתבי החיד"א (רבי חיים יוסף דוד אֲזוּלַאי, ארץ ישראל מאה 18) והבן איש חי (רבי יוסף חיים מבגדאד, המאה 19). ואכן קמיעות תליונים עם האות ה ידועים גם מפרס, צפון אפריקה, ארץ ישראל וכן ממזרח אירופה.