קמיע אלף להגנה על הרך הנולד

קמיע אלף להגנה על הרך הנולד
יאנינה, יוון, 1887
דיו על נייר
הקמיע נכתב עבור התינוק רפאל בן אליה רפאל יקואל.
מתנת יוסף יקואל, לזכר אביו רפאל יקואל וקהילת יהודי ולורה, אלבניה

חייב לדעת

קמיע לשמירה על הילוד לפי המסורת הרומניוטית של יהדות יוון. קמע ה"אלף" ידוע מאז המחצית השניה של המאה ה-19 ועד למלחמת העולם השניה.
הקמע מיועד לשמירה על הבן הנולד ואמו ונתלה בחדר היולדת למשך 40 יום לאחר הלידה. הקמע נכתב סמוך ללידה עבור התינוק המסויים (כלומר לא עבר בין ילדים שונים) ונשמר בבית הכנסת. הוכן מראש מקום מיוחד לכתיבת שם הילד לאחר הברית וכן עבור תאריך הלידה. כמו בקהילות רבות, גם בקהילות יוון היו עורכים טקס בחדר הילוד בערב שלפני הברית שנקרא "סלמאתיה" (salamatia), שכלל סעודה, מזמורים, פסוקי תהילים ודברי תורה.

מידע נוסף

הקמע כולל מוטיבים שכיחים מעולם הקמעות לשמירה על הילוד והיולדת ולצד מרכיבים יחודיים.
בחלקו העליון של הקמע מופיעים שמותיהם של שלושת המלאכים המגינים על היולדת והילוד מפני השדה לילית: סנוי, סנסנוי, סמנגלף. מלאכים אלו נפוצים בקמיעות נוספים, למשל במקבע הנייר לשמירה על הילודת ובתה.
מתחתיהם מצויירים לוחות הברית ועליהם כתובים עשרת הדיברות. משני צידי לוחות הברית מצויירת כף יד הפרושה כמו ידי הכהנים בשעת ברכת הכהנים, ובתוכה כתובה ברכת הכהנים.
למטה מזה מופיעה קריאת שמע עם הפרשה הראשונה הנקראת עימה (דברים ו, ד-ט). וכן ברכת יעקב לבניו של יוסף, " הַמַּלְאָךְ הַגֹּאֵל אֹתִי מִכָּל-רָע, יְבָרֵךְ אֶת-הַנְּעָרִים, וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי, וְשֵׁם אֲבֹתַי אַבְרָהָם וְיִצְחָק; וְיִדְגּוּ לָרֹב, בְּקֶרֶב הָאָרֶץ" (בראשית מח, טז), וכן " וַיְבָרְכֵם בַּיּוֹם הַהוּא, לֵאמוֹר, בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר, יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה" (המילים האחרונות מופיעות כראשי תיבות יאכ"ו). ברכותיו של יעקב הינן הברכה הנפוצה לילדים.
בחציו התחתון של הקמע מצויירת מנורת "שיויתי", מתחת לפסוק "שיויתי ה' לנגדי תמיד". המנורה בעלת שבעה קנים שבתוכם כתוב פרק תהילים ס"ז. מנורה זו היא מוטיב שמירה נפוץ, המופיע בקמיע תליון "שיויתי" בתצוגה. על מנורת השיויתי והיותה מוטיב מגונן ראו לגבי תליון השיויתי.
מוטיב יחודי לקמע האלף הוא הופעתם של שמות האבות והאמהות, לצד משה וציפורה אשתו, משני צידי מנורת השיויתי.
מסגרת הקמע עשויה מפסוקים מגוננים ביניהם העוסקים בשמירה של מלאך ה' וכן הפסוקים משיר השירים, המתקשרים לשמירה בלילה על המיטה: הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ מִגִּבֹּרֵי יִשְׂרָאֵל. כֻּלָּם אֲחֻזֵי חֶרֶב מְלֻמְּדֵי מִלְחָמָה אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ מִפַּחַד בַּלֵּילוֹת (שיר השירים ג, ז-ח).