ערכת יח"צ לסרט "שדרות סאנסט"

ערכת יח"צ לסרט "שדרות סאנסט" בבימוי בילי ויילדר (1906-2002)
ארה"ב, 1950
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

בילי ויילדר (1906-2002) היה תסריטאי ובמאי קולנוע יהודי- אמריקאי. במהלך חמישה עשורים יצר רבים מהסרטים הזכורים והמצליחים ביותר של תעשיית הקולנוע ההוליוודית. נולד בגליציה והחל דרכו ככתב בוינה ובברלין. בין 1929 ל- 1933 כתב כ-20 תסריטים לקולנוע, ביניהם: "אמיל והבלשים". עם עלית הנאצים היגר לארה"ב. ניסיונותיו הראשונים בהוליווד לא העלו הצלחה, והשתלבותו באולפני פראמונט היתה איטית, אך בשנות ה -40 פרץ קדימה בכמה סרטים בשיתוף עם תסריטאי ומפיק הולוודי בשם צ'ארלס בראקט. תסריטיהם היו שנונים ומתוחכמים. אחד מסרטיו הגדולים ביותר, קומדיה שחורה, בסגנון הפילם נואר, "sunset boulevard", עלה ב – 1950 וזכה באוסקר על התסריט הטוב ביותר.

מידע נוסף

הסרט, חושף במבט ציני את המתרחש מאחורי הקלעים בתעשיית הקולנוע, את ההתייחסות האכזרית להזדקנות ולייסורי הכתיבה של התסריטאים בתעשייה. גיבורי העלילה הם כוכבת סרטים אלמים מבוגרת, שירדה מגדולתה אך שקועה עדיין באשליות לגבי הילת הבמה. גלוריה סוונסון, שהיתה אף היא שחקנית בסרטים אלמים, מגלמת את תפקידה של נורמה דזמונד. ויליאם הולדן מגלם את תפקידו של מספר העלילה, תסריטאי כושל בשם ג'ו גיליס, תפקיד בלתי נשכח יש גם לאריך פון שטרוהיים המגלם את משרתה האישי של השחקנית. כמה משורותיה המצוטטות מהסרט: כ"מר דה מיל, אני מוכנה לצילום התקריב שלי" ו"אני עדיין גדולה, הסרטים הם שנהיו קטנים".
הסרט משויך לסגנון הפילם נואר, שהתאפיין בצילום כהה מרובי אור וצל , סצנות אפלות. בשנת 1998 דורג הסרט כמספר 12 ברשימת מאה הסרטים האמריקאים הטובים ביותר שנעשו במהלך המאה ה-20 על ידי קרן הקולנוע האמריקנית. מסרטיו המוכרים של בילי ווילדר: חמים וטעים (1959), סטלאג 17 (1953), הדירה (1960) אוונטי (1972)
ויילדר נפטר מדלקת ריאות בשנת 2002, בגיל 95, בקליפורניה. הוא נקבל בסמוך לג'ק למון ומרילין מונרו בפארק שבבית הקברות ווסטווד. על מצבתו כתוב, ציטוט כמחווה לסרט חמים וטעים.:
I'm a writer but then NOBODY'S PERFECT

לקריאה נוספת