מערכת כלי תה של דוד וולפסון

מערכת כלי תה של דוד וולפסון
אנגליה ,)?( שלהי המאה ה-19
כסף, עץ באדיבות נורית שמיר, נינתו של יעקובוס קאן

חייב לדעת

מערכת כלי התה השתייכה לדוד וולפסון, אשר עיצב את דגל ישראל בהשראת הטלית ונתן לשקל הציוני את שמו. בשנים 1905–1911 כיהן כנשיאה השני של ההסתדרות הציונית העולמית. על מערכת כלי התה חרותים ראשי התיבות המשפחתיים.
באדיבות נורית שמיר, נינתו של יעקובוס קאן. מדובר במערכת שהייתה שייכת לדוד וולפסון שהיה נשיא ההסתדרות הציונית העולמית, והיה בחבורה של הרצל וחבורתו הציונית.
אביה של המשאילה (נורית שמיר), איתמר איצקוביץ (ארבל) היה בנה של עליזה קאן, ביתו של יעקובוס קאן. יעקובוס קאן היה בנקאי יהודי-הולנדי, ממייסדי בנק אוצר התיישבות היהודים ובנק אנגלו-פלשתינה ומרוכשי אדמות אחוזת בית וקונסול הולנד בארץ ישראל בין השנים 1924–1928

סיפור קורות הפריט:
דוד וולפסון, יו"ר ההסתדרות הציונית, ממשיך דרכו וחברו הקרוב של בנימין זאב הרצל, הקים ביחד עם יעקובוס קאן את בנק אוצר ההתיישבות היהודית. יעקובוס קאן היה בנקאי יהודי-הולנדי שייסד בנוסף את בנק אנגלו-פלסטינה והיה מרוכשי אדמות אחוזת בית (עליהן הוקמה תל אביב), וקונסול הולנד בישראל בין השנים 1924-1928.

לאחר מותו של דוד וולפסון ללא יורשים, היה יעקובוס קאן המוציא לפועל של צוואתו. כל רכושו נמכר במכירה פומבית וכסף זה בחלקו שימש לבניית הספריה של האוניברסיטה בהר הצופים (לימים הפקולטה למשפטים). במכירה זו רכש יעקובוס קאן את סט הכסף שהועבר לביתו עליזה איצקוביטש לאחר מותו ואח"כ הועבר במשפחה מדור לדור.

מידע נוסף

דוד וולפסון (1856- 1914) היה איש עסקים, מנהיג ופעיל ציוני. נשיאהּ השני של ההסתדרות הציונית העולמית.נולד בליטא וקיבל חינוך יהודי אדוק. בשנת 1872 נשלח לפרוסיה על מנת להמנע מגיוס לצבא הרוסי. בגרמניה פגש את הרב יצחק רילף שהכיר לו את רעיונות חובבי ציון. וולפסון הפך לסוחר מצליח באירופה, התחתן אולם לא הביא ילדים לעולם. לאחר קריאת הספר "מדינת היהודים" שכתב הרצל, נסע לוינה והפך לעוזרו של הרצל. לאחר שחזר מווינה הקים וולפסון בקלן את הגרעין שעתיד להפוך להסתדרות הציונית בגרמניה – "האגודה היהודית הלאומית" שבראשה הועמד פאביוס שך. אמונות היסוד של האגודה היו שילוב בין רעיונותיה של תנועת חיבת ציון ורעיונותיו הציוניים של הרצל. ב-1897 נערכו בגרמניה בחירות להסתדרות הציונית הגרמנית. וולפסון נבחר לתפקיד הגזבר, ויחד איתו כיהנו כמנהיגי הגוף גם בודנהיימר ורילף. וולפסון הוא שעיצב את דגל ישראל בהשראת הטלית, וכן היה זה אשר נתן לשקל הציוני את שמו. לאחר מותו של הרצל נבחר וולפסון באופן רשמי לתפקיד סגן היושב ראש של הקונגרס הציוני וכיושב ראש הוועד הפועל. בשנת 1952 הועלו עצמותיו ועצמות אשתו לקבורה בהר הרצל שבירושלים בחלקה מיוחדת בצמוד אל קבריהם של בני משפחת הרצל.

לקריאה נוספת