מסכת כריתות עם פירוש רש"י ותוספות

מסכת כריתות עם פירוש רש"י ותוספות
ונציה, איטליה, ) 1528מהדורה שנייה( אוסף המוזיאון

חייב לדעת

כרך זה מכיל את אחת המסכתות של התלמוד הבבלי שנדפסו בבית הדפוס של דניאל בומברג בוונציה. בומברג, שהיה נוצרי, היה הראשון שהדפיס מהדורה מלאה של כל מסכתות התלמוד הבבלי, באישורו של האפיפיור ליאו העשירי. המהדורה הראשונה הודפסה בשנים 1520–1523, ובעקבות הצלחתה הודפסו בימי חייו של בומברג שתי מהדורות נוספות. הכרך שלפניכם הודפס במהדורה השנייה, בשנת 1528.
מהדורת בומברג של התלמוד הבבלי השפיעה באופן עמוק ורחב על עולם הלימוד היהודי. עד להמצאת הדפוס, התלמוד נמסר באמצעות כתבי יד שהיו נחלתם של בודדים בשל מחירם הגבוה וההשקעה העצומה שנדרשה כדי להפיק אותם. רק ספריות מעטות שבמעטות הכילו את כל מסכתות התלמוד. נוסף על כך, כתבי היד השונים של התלמוד נבדלו בנוסחיהם בשל מסורות שונות או טעויות העתקה. ואולם, משעה שנדפסה מהדורה מלאה של התלמוד הוא הפך לספר נפוץ ובר השגה.
השפעתה של מהדורה זו מגיעה עד ימינו: נוסח הטקסט שנקבע בבית הדפוס המבוסס על כמה כתבי יד שונים הפך לנוסח הנפוץ והיחיד של התלמוד. גם מבנה דף התלמוד שעוצב במהדורה זו התקבע כמבנה הדף האיקוני, המשמש עד ימינו: הטקסט של התלמוד במרכז העמוד, פירוש רש"י בשוליו הפנימיים ופירוש בעלי התוספות בשוליו החיצוניים.

מידע נוסף

מַסֶּכֶת כָּרֵיתוֹת היא המסכת השביעית בסדר קדשים (מבוטא קודשים), במשנה ובתלמוד הבבלי. סדר קדשים עוסק בעבודת הקרבנות במקדש, והמסכת עוסק בשני סוגי קרבנות שהיחיד צריך להביא במקרה שחטא, קרבן חטאת וקרבן אשם. שם המסכת נגזר מהמשנה הראשונה במסכת העוסקת בחייבים בעונש כרת, עונש בידי שמיים שקבעה התורה על העושה במזיד עבירות חמורות במיוחד. כרתות הוא ריבוי של כרת. בעוד שהעובר על עבירות אלו במזיד חייב כרת, העובר עליהם בשוגג חייב להביא קרבן חטאת.
אנקדוטות מעניינות על הכרך במהדורה זו:
בידי המדפיסים היה פירוש תוספות רק מדף ט ע"א. רק בשנת 1659 נדפסו לראשונה התוספות על העמודים הראשונים, במהדורה שנדפסה בפרנקפורט דאודר. משום כך הדפים הראשונים של הכרך הזה שונים מהמהדורות הנמכרות כיום.
על חלק מן הדפים ניתן לראות את טביעות אצבע בדיו של עובדי בית הדפוס של בומברג!

לקריאה נוספת