מיצג וידאו: 'ונתנה תוקף'

חייב לדעת

בזמן היהודי, כל יום ויום מתחיל בערב, עם צאת הכוכבים, ומסתיים עם שקיעת החמה. הסרט שלפניכם נע בעקבות שלושה "זמנים יהודיים" שלפיהם נקבעו התפילות ערבית, שחרית ומנחה.

הסרט "ערבית" עוסק בדפוסי התכנסות יהודיים עכשוויים, המשמשים לעתים חלופות להתכנסות המסורתית בבית הכנסת (הפסקול המלווה את הסרטון- אבי בלילי מלחין את 'לכה דודי' של קרליבך בגרסת רוק).

הסרט "שחרית" עוסק בתפילות מחוץ לבית הכנסת מחוץ לביכנ"ס, מחוץ לקופסא(הפסקול המלווה את הסרטון- מלמול של יחידים).

הסרט "מנחה" מייצג את הזמן היהודי המקודש ביותר, הלוא הוא יום כיפור ותפילת "ונתנה תוקף" זמן ההתכנסות של כל העם היהודי (הפסקול המלווה את הסרטון הוא פסקול של הפיוט "נתנה תוקף" בשש גרסאות שונות של חזנים וחזניות מרחבי מהעולם – ישראל רנד, חבושה, שי אברמסון – החזן הראשי של צה"ל המבצע בסגנון בית השיטה, הרבה אנג'לה בוחדל מארה"ב, מטלון (חלבי)- BJ ג'סיקה קייט מאיר מבית כנסת 'רוממו', בית כנסת על זרמי ובין השאר, שיחקה סרט 'הפסנתרן').

מידע נוסף

המושג 'זמן יהודי', דורש התייחסות גם לרעיון של זמן קדוש. הקדושה משמעה אבחנה, והבדלה. השבת, כדוגמא המובהקת לזמן יהודי קדוש, מתקדשת ע"י ישראל – בראשיתה בקידוש על היין, ובסופה – בטקס ההבדלה.

כדברי הרב אברהם יהושע השל: "היום השביעי הוא ארמון בתוך הזמן". קדושת הזמן היהודי, תלויה במעשיו של האדם, הבוחר באם אכן לקדשו. רעיון זה בא לידי ביטוי מובהק, בחתימה של הקידוש במועדים ויום טוב: "בא"י אמ"ה – מקדש ישראל והזמנים": שהזמנים מתקדשים על ידי העם, ואין לחשוב כי קדושתם אימננטית ונתונה שרירותית מהאל.