מטבעות כסף ממטמון קולצ'סטר

מטבעות כסף ממטמון קולצ'סטר
קולצ'סטר, אנגליה, המאה ה-13
פח כסף חתוך ומוטבע
נטבעו בימי הנרי השלישי ואדוארד הראשון.
מתנת סטיבן מ. דלמטר

מידע נוסף

המטבעות מימי הנרי ה3 (1207 -1272) ואדוארד ה-1 (1239- 1307)
גירוש יהודי אנגליה 1290

קולצ'סטר (Colchester) היא עיר במחוז אסקס באנגליה. טוענת להיות העיר העתיקה ביתר בבריטניה, מתועדה כבר משנת 77 לספירה. העדות הראשונה על נוכחות של יהודים בקולצ'סטר מופיעה החל מ1180 והלאה. חרף היותה עיר בעלת חשיבות, מרכז של יצור בגדים בעל שם לאומי, ומקום מושבם של מנזר גדול ומבצר מלכותי הקהילה בקולצ'סטר מעולם לא היתה אחת הקהילות הגדולות באנגליה. בכל דור היה לפחות יהודי אחד בעל ממון, וידוע כי ליהודי העיר היו קשרים ונכסים ברחבי המדינה. יהודי העיר היו כפופים ישירות לשריף של מחוז אסקס (ולא לפקידים מקומיים כשאר האזרחים) וידוע כי לקהילה היה בית דין, בית כנסת וכי היו יהודים ששירתו כלבלרים מלכותיים, לצורך האדמיניסטרציה הכלכלית..

המטמון ובעליו
כבר בשנת 1902 נמצא מטמון מטבעות של 11,000 מטבעות מהמאה ה-13 בשטח של בנק ווסטמיניסטר, ברחוב שהיה בעבר רחוב השוק העתיק של העיר. בשנת 1969 נערך שיפוץ בחנות הצמודה לבנק, בעל החנות רצה להתקין מדרגות נעות בקדמת החנות ולשם כך היה צורך לחפור מתחת לחנות כדי להכין מקום לתשתית. בשל החשד שימצאו מטבעות נוספים נערכה החפירה עם את חפירה ולא דחפורים. ואכן נמצא מיכל עם מכסה ובתוכו כארבעה עשר אלף מטבעות כסף. שווי המטמון בן התקופה היה 58.13 פאונד, מה שהיום שווה ערך ל25,000 פאונד.
כ2000 מטבעות מייצגים מן המטמון נבחרו לתצוגה במוזיאונים ברחבי אנגליה (4000 במוזיאון בקולצ'סטר, שגם קיבל את המיכל) ואילו המוצאים קיבלו את שווים של המטבעות שנמסרו למוזיאונים ואת יתר המטבעות שנמצאו ואלו נמכרו במכירה פומבית.
הממצאים מרמזים על כך שהמטמון היה שייך לבעלי הון שעסקו בתחום הכספים::
סוג המיכל שנצא שימש מי שעסקו בסכומים גדולים של כסף ונועד להכיל סכום מסויים של כסף, במקרה זה 100 מארק (16,000 פני).
המטבעות שנמצאו היו מאיכות גבוהה, בהשוואה למטבעות אחרים בני התקופה, שלעיתים קרובות היו במשקל נמוך וקצותיהם נגזרו כפי שקרה לעיתים קרובות עם מטבעות בשימוש יומיומי.
על פי הרישומים ההיסטורים, בתים באיזור זה של הרחוב, שהיה בעבר השוק, היו בבעלות בנקאי יהודי בשם אהרן ובניו שמואל ויוסקה (Josce) באותה תקופה. לכן משערים שהמטמונות הללו היו שייכים למשפחת בנקאים יהודים זו או אחרת, אולי על מנת להסתיר כספים מפני מיסוי ענישה שרירותי ששהכתר היה מטיל על היהודים. בגירוש יהודי אנגליה בשנת 1290 הותירו את המטמון וברחו.

ממשק:
-יהודים וכסף (ע"ע שטר חוב מברן)
שטר חוב, כתב זכויות וורמס