מטבעות כסף מימי המלך פרידריך הראשון, ועליהם מוטבעות אותיות עבריות

מטבעות כסף מימי המלך פרידריך הראשון, ועליהם מוטבעות אותיות עבריות – גרמניה, המאה ה-12
פח כסף חתוך ורקוע
באדיבות שולה ולני וולף, ירושלים

חייב לדעת

מטבעות מימי הקיסר פרידריך הראשון (הידוע גם כפריריך ברברוסה) ששימש כמלך גרמניה משנת 1152 ולקיסר האימפריה הרומית הקדושה בשנים 1155-1190. בצידן האחורי של המטבעות מופיעות האותיות העבריות ש, ל, א ואות נוספת שהיא אולי צ. אולי ראשי תיבות של שם או של ביטוי הקדשה למלך.
ליהודים היה תפקיד חשוב במבנה הפיננסי של אירופה בימי הביניים, במיוחד לאורך המאות ה11-13, בהן הכלכלה עברה משוק חליפין לשוק מוניטרי. האיסור של הכנסיה נוצרים להלוות בריבית והיותם של היהודים מחוץ למבנה הפיאודלי דחפה את היהודים לתחומי המסחר והממון. בזכות הפיזור הגיאוגרפי הרחב של היהודים הם שלטו למעשה בנתיבי המסחר באירופה, בים התיכון, ספרד ומצרים. בזכות ההכרות עם נתיבי המסחר והקשרים הבינלאומים היהודים היו בקיאים בשוק הפיננסי הבינלאומי והיתה להם נגישות לרכישת מתכות ואפשרות ליצור סירקולציה של מטבעות.
מבחינה משפטית היהודים היו בדר"כ נמצאים תחת חסותו הישירה של המלך ולא תחת חסות הכנסיה,אצילים וכדו'. נאמנותם של היהודים היתה נתונה למלך (כדי לאפשר להם זכויות ותנאי חיים טובים), והמלכים שהיו עסוקים בהדיפת אינטריגות בחצר ושאיפות גדולה של אצילים הסתמכו על היהודים כגובי המיסים, כסוכני מסחר וכן כטובעי המטבעות שלהם.
ישנן עדויות רבות מרחבי אירופה, ממערב למזרח (כולל בספרד המוסלמית), לעבודתם של טובעי מטבעות יהודים, בין אם בשמות או כיתובים על מטבעות ובין בשו"תים הלכתיים. בין היתר מפולין, גרמניה, הונגריה, איטליה, ספרד.

נקודות השקה:
– כתב זכויות מוורמס (היהודים עוזרים למלך בביסוס שלטונו, מקבלים פריבילגיות בתמורה), שטר חוב מברן
– מטמון קולצ'סטר, יהודים בנקאים