מודל של E.T.

מודל של E.T.
ארה"ב, 1982
יציקת פוליאוריתן מוקצף, פליז מוכסף, פיברגלאס
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

סטיבן שפילברג (נ. 1946) הוא אחד הבמאים המצליחים והרווחיים ביותר בתולדות הוליווד. הפקותיו ויצירותיו הקולנועיות מגוונות: משוברי קופות כמו "פארק היורה" ( 1993) ועד "רשימת שינדלר" ( 1994) , שעסק בשואה. שפילברג נחשב מזה כמה עשורים לאחד האנשים החזקים ביותר בהוליווד. סרטו ".E.T" משנת 1982 מספר על חברות מרגשת בין ילד לחייזר אשר ננטש בכדור הארץ ורוצה לשוב הביתה. הסרט היה לאחת ההצלחות הקולנועיות הגדולות ביותר של שנות השמונים, ונחשב אחד מסרטיו הטובים ביותר של שפילברג.

סטיבן שפילברג זכה בפרסים רבים, ונחשב מהיוצרים המצליחים המוערכים והחשובים ביותר בתולדות הוליווד, הסרט אי.טי (1982) נחשב לאחד הסרטים האהובים שלו.
שפילברג נולד באוהיו שבארה"ב וחווה ילדות קשה, הכוללת התנכלויות של ילדים וקריאות גנאי אנטישמיות.
על מנת להתמודד עם הבדידות ופחד מעצם היותו יהודי ושונה, המציא שפילברג חבר דמיוני, יצור חיצון חמוד.
דמות החייזר, נמוך הקומה, שבדומה למהגרים היהודיים, מצא את עצמו בארץ חדשה, ונאבק למצוא מחסה מפני מדענים שביקשו לערוך ניסויים בגופו, בדיוק כמו בימי הנאצים.
היצור היווה תחליף לדמות אח או אב שלא היה נוכח, הפך להשראה לסרטו E.T. (EXTRA TERRESTIAL)
ואליוט, הילד שמוצא את אי.טי. משקף את דמותו של שפילברג.
האם אי.טי. הוא סרט יהודי מעצם היות הבמאי והמפיק יהודי? או בשל השפעת הרקע האישי שלו לבניית הדמות? האם ההתייחסות לשונה בחברה אינה נכונה לגבי עמים ותרבויות שונות לאורך ההסטוריה האנושית, ואינה רק "נכס" יהודי?

מידע נוסף

זהותו היהודית של שפילברג בולטת בשני הסרטים שהקדיש ליחסי היהודים והעולם: "רשימת שינדלר" ו"מינכן" (ועוד בנושא השואה – תרומתו הנדיבה לארכיון הסרטים היהודיים, שנקרא על שמו).

המושג "סרט יהודי" הוא בעייתי ונזיל. אין קריטריון חד משמעי. מספר סרטים וסדרות לאורך ההיסטוריה מקושרים ליהדות ולזהות היהודית, החל מסרטים המתבססים על קווי דמות יהודית טיפוסית או הומור יהודי (וודי אלן לדוגמא), סרטים הנבנים על בסיס מטפורות השאולות מעולם החוויה האישית היהודית,
ועד אנטישמיות או נאציזם, גם אם לא באופן ברור וישיר (לדוגמא: המיניונים, גרגמל מהדרדסים, מלך האריות, פוקימון, מלך האריות ועוד… ). "סרט יהודי" אינו קשור בהכרח לעצם היות יוצרי הסרט – יהודים (למשל, האחים וורנר). רבות דנים בשאלה מה היהודים "עשו" לסרטים ומה הסרטים "עשו" ליהודים.

אז איך הבובה של אי-טי. הגיע לכאן? מה שיש לנו כאן זו אחת מהבובות (היו הרבה) אין ממש מקורית. יש 30 ואולי יותר שהיו על הסט. אנחנו קנינו באיביי, אבל את זה לא נספר. זה כל הסיפור…(אסף גלאי)

לקריאה נוספת