לי פרידלנדר וושינגטון הבירה

לי פרידלנדר (נ. 1934)
וושינגטון הבירה, 1962
הדפס כסף ג'לטיני
באדיבות אוסף ליאוניד וטטיאנה נבזלין

חייב לדעת

פרידלנדר, צלם אמריקאי, פיתח שפה רבת השפעה לעיסוק ב"נוף החברתי" האורבני של שנות השישים והשבעים. רבים מתצלומיו מציגים השתקפויות בחלונות ראווה וכן מבנים הממוסגרים בגדרות ובשלטי רחובות. הנושאים השונים בעבודותיו מתמזגים זה בזה כאלמנטים נבדלים, ללא הקשר. ביצירה זו, האמן חוצה את הדימוי כבקולאז'.

מידע נוסף

לי נורמן פרידלנדר נולד ב1934 בקהילת הדייג הקטנה באברדן, וושינגטון. אביו, פריץ פרידלנדר, היה מהגר יהודי פולני שהגיע לארה"ב לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה. אמו, קארי נורמי, מהגרת ממוצא פיני, נפטרה מסרטן כאשר בנה היה בן שבע בלבד. בגיל 18 למד צילום ובשנת 1956 עבר לניו יורק. החל לצלם את הנוף החברתי האמריקאי. במשך קריירה שנמשכה לאורך שבעה עשורים, יצר גוף עבודות ללא תקדים המתעד את כל קשת הנוף החברתי האמריקאי. התייחס לנושאים כמו: מוזיקאי ג'ז, עובדי מפעל, אנדרטאות, מסכי טלוויזיה, פורטרטים עצמיים, עירום, תמונות רחוב ונופים. צילומיו תיעדו את הרחובות ואת האנשים של אמריקה, תוך שימוש בתמונות מנותקות של חיים אורבניים, השתקפויות בחלונות ראווה, מבנים ממוסגרים ע"י גדרות, פוסטרים ושלטים. הוא שילב כל אלו על מנת לייצר מבט על החיים המודרניים. פרידלנדר השתמש במצלמה 35MM ויצר הדפסות עם מרקם בשחור ולבן בסגנון צילום יחיד (snapshot) המשלבות לרוב את ההשתקפות שלו. בשנות ה-60 פרידלנדר בלט כחלק מדור של צלמי רחוב, תוך שימוש ב"אסתטיקה של תמונת מצב" כדי ללכוד חיים אורבניים עכשוויים בריאליזם בלתי נמנע.
פרידלנדר יצא לנסיעות תכופות ברחבי ארצות הברית, האנשים והמקומות שראה בטיולים אלו הפכו לחומר המקור העיקרי שלו. בשנים 1962-63 צילם טלוויזיות קטנות שהפכו נפוצות בכל מקום, בבתים ובמוטלים ברחבי הארץ. התמונות נקראות על שם העיר שבה צולמו ואינן כוללות אנשים, רק טלוויזיות שנותרו דולקות בחדרים ריקים.

לקריאה נוספת