ליברטו של המחזמר "סיפור הפרברים"

ארתור לורנץ
ליברטו של המחזמר "סיפור הפרברים"
ארה"ב, 1957
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

ספר המחזה המקורי, עם ההרכב המקורי של השחקנים משנת 1957. נקנה בEbay.
ב–1949 פנה הכוריאוגרף גֶ'רוֹם רוֹבינס למחזאי ארתור לוֹרֶנְץ ולמלחין־המנצח לאונרד ברנשטיין והציע להם לעבד את "רומיאו ויוליה" למחזמר, שבמרכזו סיפור אהבה בין נער קתולי לנערה יהודייה. המחזמר יתרחש ב-Lower East Side בניו יורק, והמתחים בין שתי הקבוצות האתניות המתנגדות לקשר יגיעו לשיאם בזמן שבו נחוגים חג הפסח וחג פסחא. אולם הרעיון נגנז עד שנת 1955, לורנץ וברנשטיין החליטו לשנות את דמויות המחזה ליריבות בין כנופיות אמריקאים-פולנים ובין מהגרים פורטוריקנים ולשנות את מיקום המחזה לשכונת Upper West side בניו יורק. בניגוד לסיפור המקורי של רומיאו ויוליה, המחזה מסתיים ברצח של טוני (הדמות הראשית) ובזעם של מריה (הדמות הראשית) כלפי האלימות והיריבות. לורנץ, ברנשטיין, רובינס וסטיבן סונדהיים (כותב השירים למחזה) היו יהודים ממוצא מזרח ארופאי ותחושת הזרות כמהגרים היתה מוכרת להם. בשנת 1957 עלה המחזמר בברודווי ורץ כשלוש שנים, אולם לא הצליח. בשנת 1961 עובד המחזמר לסרט קולנוע מצליח מאוד בכיכובה של נטלי ווד וזכה ב-10 פרסי אוסקר. לאחר הצלחת הסרט הועלו עיבודים רבים של המחזמר במדינות רבות כולל ישראל. בשנת 2020 היה אמור לצאת סרט בעיבוד חדש לקולנוע בבימויו של סטיבן ספילברג. השחקנים בגרסה זו אינם מוכרים ולוהקו בהתאם למקור שלהם, לטיניים או פולנים.

מידע נוסף

לאונרד ברנשטיין (1918-1990) מלחין, מנצח ופסנתרן יהודי אמריקאי, מקור משפחתו מרוסיה. הוא היה המנהל המוזיקלי של הפילהרמונית של ניו יורק וידוע כמלחין המוזיקה בסיפור הפרברים. כתב שלוש סימפוניות, שתי אופרות, חמישה מחזות זמר ומגוון יצירות אחרות. היהדות הופיעה ברבות מיצירותיו, ע"י שילוב מוטיבים יהודיים מהתפילה או כתיבת טקסט יהודי.
ג'רום רובינס (1918-1998) רקדן בלט וכוריאוגרף יהודי אמריקאי. החל את הקריירה כרקדן במחזות זמר. פעל למען להקת ענבל הישראלית ויצר שתי כוריאוגרפיות עבור להקת בת שבע. יצר כוריאוגרפייה למחזות זמר אמריקאיים רבים: המלך ואני (1951), פיטר פן (1954), סיפור הפרברים (1957), כנר על הגג (1964). על הסרט סיפור הפרברים קיבל את האוסקר על הכוריאוגרפיה ובשותפות על הבימוי הטוב ביותר.
ארתור לורנץ (1917-2011) מחזאי, במאי ותסריטאי יהודי אמריקאי. כתב מחזות רבים ביניהם סיפור הפרברים, ג'יפסי והללויה בייבי. בשנת 2009 ביים את ההפקה המחודשת של סיפור הפרברים בברודווי. משפחתו היתה אורתודוקסים מצד האב ואתאיסטית מצד האם, לאחר גיל 13 התנער מכל הסממנים היהודיים וממסורות הדת והחליף את שמו מלוין ללורנץ כדי להשיג עבודה ביתר קלות.
סטיבן ג'ושוע סונדהיים (נולד 1930) מלחין ופזמונאי יהודי אמריקאי. מחבר מילים ולחנים לשירי מחזות זמר רבים. גדל בUpper West side בניו יורק. בילדותו הכיר את אוסקר המרסטיין (רוג'רס והמרסטיין) מחבר מחזות זמר רבים, שהשפיע על הקריירה שלו בהמשך.

לקריאה נוספת