לאון קוסוף שתי דמויות יושבות מס' 1 (הורי)

לאון קוסוף (1926–2019)
שתי דמויות יושבות מס' 1 (הורי), 1980
שמן על לוח
באדיבות אוסף ליאוניד וטטיאנה נבזלין

חייב לדעת

קוסוף היה דמות מפתח בקרב הציירים הבריטים המודרנים. שלא כהרגלו, את הציור הזה השלים בתוך כמה שעות. טיפות הצבע הן עקבותיה של המברשת שטיפטפה על הציור לרוחבו. קוסוף הרבה לצייר את הוריו – יהודים שהיגרו מרוסיה לאנגליה בילדותם, בראשית המאה העשרים.
אחד הציירים הבריטיים המוערכים ביותר בתקופה המודרנית, קוסוף מוכר בזכות העבודה המדויקת ומלאת ההבעה בסגנון האימפסטו והרישומים הבולטים והאקספרסיביים שלו בפחם, פסטל וגרפיט. מוקד עבודותיו הינו נוף ילדותו, שכונות האיסט אנד של לונדון בתקופת ההרס והחורבן שלאחר המלחמה. הוא משתמש בפלטת צבעים אפורים וחומים קודרים לתאר את השממה והחורבן של הקהילה המקומית והנוף התעשייתי.
לאורך כל חייו צייר את משפחתו וחבריו באופן קלאסי פיגורטיבי בסגנון ובגישה ייחודיים לו שחשפו את חיבתו ואינטימיותו של האמן עם המודלים שלו. הציור משנת 1980, שתי דמויות יושבות מס' 1 (ההורים שלי) הוא דיוקן אינטימי ונוקב של הוריו המזדקנים של , מהגרים יהודים מרוסיה שהגיעו לאנגליה בילדותם בתחילת 1900. ליאון קוסוף צייר בעיקר דיוקנאות של משפחה וחברים, דיוקנאות אינספור של הוריו, בנפרד וביחד. דיוקן זה הוא מדיטציה על נושאו, עובד בקפידה אך בצורה אקספרסיבית בטכניקה המאפיינת את יצירתו של האמן, שכבות עבות של צבע.

מידע נוסף

המאפיינים המגדירים של עבודתו הם עבודת המכחול ויישום המדיום, בציור זה האימפסטו העבה האופייני של קוסוף מעניק לציור מיידיות פיזית מרשימה. ציור הוא היבט חיוני, אובססיבי והכרחי בתרגול שלו. קוסוף תמיד מתחיל את ציוריו בחקירה של הנושא באמצעות רישום. זוהי השיטה היחידה להעביר באמת את הרושם הראשוני של מה שהוא רואה, מרגיש ותופס מהדוגמנים שלו. לציורים של קוסוף יש אותה מיידיות כמו הרישומים ההתחלתיים, תוך שמירה על אותה מציאות של תחושה המשתקפת ברישום או בסקיצות שלו. הישגיו ברישום מתורגמים באלגנטיות לציורים של משפחתו, וממחישים את הקשר המשפחתי החם בינו ובין משפחתו. יחד עם זאת לאחר בדיקה נוספת, הצופה מתחיל להבין שאמנם זהו תיאור של הוריו של האמן, אולם תיאור זה מלמד את הצופה יותר על תפיסתו של קוסוף את השפעות הזמן, אהבה והזדקנות.
"היקף העבודה שלי במהלך ארבעים השנים האחרונות היה תלוי באותם אנשים שישבו עבורי בסבלנות רבה כל כך, כל אחד משנה באופן ייחודי את המרחב שלי על ידי נוכחותם." ליאון קוסוף

ציור זה הוא דוגמה מדהימה לחריפות וליופי הטבועים ביצירתו של ליאון קוסוף. העובדה שהוריו בני תמותה מתבטאת בקשתות המתערבלות של הצבע, ובגוונים השונים שמייצרים את הקומפוזיציה.