כתב זכויות שהעניק המלך היינריך הרביעי (1050–1106) ליהודי ווֹרמס ולאזרחי העיר

כתב זכויות שהעניק המלך היינריך הרביעי (1050–1106) ליהודי ווֹרמס ולאזרחי העיר – וורמס, גרמניה, 1074 המקור בארכיון העיר וורמס, גרמניה

חייב לדעת

כתב הזכויות פוטר את אזרחי העיר וורמס, וכן את יהודי העיר (שלא נהנו ממעמד אזרחי), מתשלום מכסים בכמה ערים בממלכה. זאת, לאות תודה על עזרתם למלך במלחמתו לביסוס שלטונו. פטור זה סייע לפעילות הכלכלית והמסחרית של אזרחי העיר ויהודיה. מאוחר יותר, בשנת 1090, העניק היינריך הרביעי ליהודי וורמס פריבילגיה שהציבה אותם תחת חסותו הישירה, ובכך הבטיח להם בין היתר חופש כלכלי ואוטונומיה משפטית. לאות הוקרה על העזרה והתמיכה שהעניקו אנשי וורמס למלך היינריך הרביעי במאבקו לביסוס מעמדו (הן מול האפיפיור ואנשיו והן כנגד האצולה הגרמנית שמרדה בו) העניק המלך הנרי הרביעי בשנת 1074 כתב זכויות, פריבילגיה, לאזרחי העיר וורמס.
כתב הזכויות מציין במפורש את היהודים בנפרד ולפני יתר אזרחי העיר ("ליהודים ולאזרחים אחרים של וורמס"). נראה שסיועם של יהודים אלה היה משמעותי וחשוב לקיסר עד כדי כך, שבנוסח הפריווילגיה מופיע שמם לפני בני עירם הנוצרים. ככל הנראה הסיוע של היהודים היה בעיקר בתמיכה כלכלית. על פי כתב הזכויות היו פטורים אזרחי וורמס מתשלום מיסים בשש ערים גרמניות שהיו תחת שלטונו של המלך.(פרנקפורט, פובארד, המרשטיין, דורטמונד, גוסלאר ואנגרן), מה שסייע להם בתחומים המסחר והכלכלה.
ב1090 פרסם היינריך פריבילגיה נוספת מיוחדת ליהודי וורמס, שהבטיחה להם חופש דת ואת הזכות לנהל ענייני חקיקה פנים-קהילתיים, לברר מחלוקות ופסקי דין בינם לבין עצמם נוצרים, להחזיק נדל"ן, לעבור את האימפריה, לעסוק בהלוואות בריבית ומסחר (כולל מכירת תרופות ויין לנוצרים) ולהעסיק משרתים נוצרים. כמו כן נאסר על הנוצרים לפגוע בהם, לפגוע בזכויותיהם או להפר את חוקיהם הדתיים.
שש שנים לאחר מכן פרצו גזרות תתנ"ו, חלק התנצרו, חלק נהרגו אבל הקהילה לא חוסלה. כך שהחסות וההגנה של השליט לא הגנה מפני זעם ההמון והכנסיה.

מידע נוסף

נקודות ממשק:
-יהודים וכסף בימה"ב (פרטתי קצת במטבעות עם הכיתוב העברי)
-שטר חוב מברן, מטמון קולצ'סטר

ניתן להרחיב:
-יהדות וורמס
-תופעת כתבי הזכויות ליהודים, שהכפיפו אותם למלך או לאציל שעל אדמתו ישבו, הסידרו את מעמדם כמיעוט דתי ואתני והחריגו אותם מיתר התושבים מבחינה כלכלית (תחומי עיסוק, מיסים) ומשפטית (לא כפופים למשפט הכנסיה,אוטונומיה משפטית).
-בעניין היינריך הרביעי, מלמחותיו לביסוס שלטונו ומאבק האינווסטיטורה.