כרזת הסרט "השוטר אזולאי"

כרזת הסרט "השוטר אזולאי" מאת אפרים קישון (2005-1924) ובבימויו
1971
איור: צילה מנוסי
באדיבות העיזבון התרבותי של אפרים קישון ומשפחת קישון

חייב לדעת

אפריים קישון (1924 – 2005), סופר, סאטיריקן, עיתונאי , מחזאי, תסריטאי , במאי קולנוע ותאטרון. יצירתו של קישון תורגמה לכ-37 שפות, והוא ביים ארבעה מבין חמשת סרטי הקולנוע שלו. נושא החלפת הזהויות וזכרון השואה הם מרכיבים משמעותיים בכתביו וביצירותיו השונות. זהות ההונגרי הגאה מול העולה החדש בישראל מקבלת משנה תוקף ביצירותיו והנימה ההומוריסטית מציגה את עמדתו כלפי הקיום האנושי. כתביו משקפים את מגוון פניה של החברה הישראלית וממחישים את המצוקה החברתית-כלכלית, את האבטלה, את העוני ותנאי הדיור הקשים. קישון חשף בכתביו את הסבך הבירוקרטי, ובמיוחד התמקד בפערים שבין המגזרים השונים, וכל זאת מתוך אהבת המדינה ומתוך מעורבות בהוויתה.
השוטר אזולאי נכתב ובוים בשנת 1972, היה מועמד לפרס האוסקר על הסרט הזר הטוב ביותר וזכה בפרס גלובוס הזהב ובפרסים נוספים. הסרט מתאר את חייו של אברהם אזולאי אשר משרת במשך 20 שנה כשוטר פשוט ומעולם לא קודם בתפקיד עד לפיטוריו בסוף הסרט. בתפקיד השוטר משחק שייקה אופיר. אופיר החל כשוטר בסרט ארבינקא, אחריו כשוטר פשוט בתעלת בלאומילך ומתוך תפקיד זה כתב קישון את התסריט לסרט השוטר אזולאי.

מידע נוסף

נולד בבודפשט, הונגריה בשם פרנץ הופמן, לאחר שפרסם ספרים בהונגרית שינה את שמו לפרנץ קישונהט, וכשעלה ארצה עברת את שמו לאפריים קישון. גדל ללא קשר ליהדות ועם זיקה חזקה להונגריה. לאחר מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה שרד את מחנות המוות וחזר לבודפשט הבין כי אין מקומו בהונגריה ועלה ארצה בשנת 1949. בתחילה גר בקיבוץ כפר החורש והחל ללמוד שם עברית, אולם לאחר זמן קצר עבר לתל אביב והחל לעבוד כעורך לילה בעיתון הונגרי. בשנת 1951 פורסם ספרו הראשון בעברית, העולה היורד לחיינו, המתייחס בצורה הומוריסטית לקורותיו של עולה חדש בישראל וכן פורסמה סאטירה בשם תעלת בלאומילך בעיתון דבר, בשנת 1971 עובד הסיפור לסרט מצליח. בשנת 1953 העלה תיאטרון "הבימה" את המחזה הראשון שלו, "שמו הולך לפניו", שהיה להצלחה גדולה. בשנות השישים כתב וביים את סרט הקולנוע, סאלח שבתי, כסאטירה נוקבת על הממסד הישראלי. ההבטחות שניתנו לעולה החדש מול הנסיונות החוזרים ונשנים שלו לממש את אותן הבטחות. קישון, למרות היותו העולה החדש הנצחי, כתב מערכונים רבים ללהקת הנח"ל, הנתפסת כמייצגת את הישראליות הצברית בישראל. זכה בשלושה פרסי גלובוס הזהב בהוליווד והיה מועמד פעמיים לאוסקר. ספריו הם רבי מכר בארצות מרכז אירופה ומחזותיו עדיין מוצגים. בשנת 2002 זכה בפרס על מפעל חיים.

לקריאה נוספת