כינור של הסופר ואסיר ציון צבי פרייגרזון

כינור של צבי פרייגרזון )(1969-1900
צ'כוסלובקיה, אמצע המאה העשרים
עץ, פלסטיק, מתכת, שיער סוס
מתנת משפחת הסופר ואסיר ציון צבי פרייגרזון, לזכרו

חייב לדעת

כינור הוא כלי קשת בעל הצליל הגבוה ביותר במשפחת כלי מיתרים המיוצרים כיום והכלי הכי קטן ממשפחת כלי קשת. הכינור המקראי (כפי הנראה לא כלי קשת) הוא כלי הנגינה הראשון המוזכר בתנ"ך, שם נאמר שהיה אחד הכלים הראשונים שהומצאו: "וְשֵׁם אָחִיו יוּבָל, הוּא הָיָה אֲבִי, כָּל־תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב." (בראשית, ד', כ"א). כלי זה מוזכר, יחד עם נֵבֶל, פעמים רבות בספר תהלים ובהקשר למלך דוד, הן בסיפורים אודותיו והן בהקשר לחידוש המקדש בימי עזרא ונחמיה, כשהכלי נקרא אז "כינור המלך דוד" (ראו: הכינור המקראי). צורתו הסופית של הכינור, כפי שאנו מכירים אותה היום, התפתחה במאות ה־16 וה־17.
הכינור המודרני, בו משתמשים היום פותח במאה ה-16. בנוגע אליו הועלו ספקולציות אף לגבי תפקיד היפותטי של היהודים בפיתוחו. מחקר שערך רוג'ר פריור, מרצה בדימוס מאוניברסיטת בלפסט, אירלנד, העלה סברה, כי היהודים הם שהמציאו את הכינור המודרני בספרד והביאו אותו לאיטליה לאחר גירוש ספרד בשנת 1492. הכינור נחשב ככלי שיהודים וצוענים מנגנים בו. הכינור משמש גם כחלק מלהקת הכלייזמר. קיים סרט ובו נראים ונשמעים נגני כינור בחתונה החסידית בעיירה מונקטש טרם חורבן הקהילה היהודית שם.
ההצגה והסרט "כנר על הגג" (במקורו: טוביה החולב) בארצות הברית מספר על התפתחות העיירה היהודית ועזיבת המסורת על רקע נגינת הכינור המשמשת כעוגן ומעוררת געגוע. ב-1988 פורסם הסרט הקנדי "הכינור האדום" המתאר את קורותיהם של אנשים אחדים שברשותם כינור מוזר הצבוע אדום. קיימות מספר יצירות אמנות שנושאיהן כינור, בהקשר לשואה. הספר באנגלית "הכינור" מתאר כינור שהוסתר במהלך השואה ושמר עמו מידע משפחתי מפתיע על כותבת הספר, ששרדה את השואה לאחר תלאות רבות. הספר (באנגלית ובעברית) נער עם כינור. נגני כינור מפורסמים רבים הם יהודים וביניהם: בעבר: יהודי מנוחין, ובהווה: יצחק פרלמן.

לקריאה נוספת