יצא מתצוגה – תמונה: כרזות של "סירובניקים" ממאבק הסטודנטים למען יהדות ברה"מ (SSSJ) – אנטולי שרנסקי (1977–1986)

כרזות של "סירובניקים" ממאבק הסטודנטים למען יהדות ברה"מ (SSSJ) – אנטולי שרנסקי (1977–1986) ניו יורק, ארה"ב

"סירובניקים" היה כינוים הלא-רשמי של יהודים סובייטים אשר יציאתם מברה"מ (בעיקר לישראל) נמנעה בידי הרשויות. שנות פרסום הכרזות: למעלה, אנטולי שרנסקי (1977–1986).

חייב לדעת

מאבק הסטודנטים למען יהדות ברית המועצות, הידוע גם בראשי תיבות SSSJ, היתה תנועה אמריקאית שנאבקה למען זכויותיהם של יהודים סובייטים בתקופת מסך הברזל. הוקמה בשנת 1964, הסלוגן שלה 'שחרר את עמי' מתייחס ליהודים החיים בברית המועצות אשר נמנעים מהם להגר, והוא לקוח מספר שמות 9:1.

מידע נוסף

מאבק הסטודנטים למען יהדות ברית המועצות הוקם על ידי יעקב בירנבאום, פעיל יהודי בריטי עם ניסיון נרחב בסיוע לניצולי המשטרים הנאצים והטוטליטריים לאחר מלחמת העולם השנייה. התיישב בניו יורק בשנת 1963, שם פגש רבים מהפעילים בשטח שהכירו לו את מאבקיהם של יהודי ברית המועצות.

מ-1964 ועד 1971, היה ה-SSSJ הארגון האמריקאי היחיד שפעל במשרה מלאה למען יהדות ברית המועצות. לתנועה היו 4 מוקדי לחץ עיקריים: הקרמלין, ממשלת ארצות הברית, דעת הקהל והקהילה היהודית האמריקאית. הארגון היה מארגן פעיל של הפגנות באתרים חשובים וכן פעל בלובינג קונגרסיאלי פעיל. בנוסף, ה-SSSJ היה אחד המייסדים של הכנס האמריקאי הרשמי ליהדות ברית המועצות באפריל 1964, שבו השתתף מרטין לותר קינג ג'וניור.

הייחוד של התנועה הוא ליבת מורים-תלמידים. כאשר התגורר באזור אוניברסיטת ישיבה בניו יורק, בירנבאום גייס מספר רב של רבנים צעירים, אקדמאים וסטודנטים שהיוו את חברי היסוד של ה-SSSJ. יחד הרכיבו רשימה רחבה של "מסורבים" (יהודים סובייטים שסורבו להגר) ואסירי ציון (יהודים סובייטים שהותקפו בשל פעילויותיהם הציוניות המענות). התנועה ופעולותיה תרמו לפתיחת שערי הקרמלין ולגיוס המוני של יהודים סובייטים.

המשטר החשאי הסובייטי הוקם לראשונה על ידי ולדימיר לנין לאחר מהפכת אוקטובר (1917-1923) בשנת 1917. פעולות המשטרה החשאית היו בעיקר חלק מארגונים רחבים יותר של מודיעין ומעקב בתוך ברית המועצות, כמו ה-KGB.