יצא מתצוגה – שמלת כלה (אלכסווה אלכבירה, "השמלה הגדולה")

יצא מתצוגה – שמלת כלה (אלכסווה אלכבירה, "השמלה הגדולה)"
מרוקו, שלהי המאה ה-19
קטיפת משי, חוטי מתכת מוזהבים, סרטי מתכת ארוגים
מתנת אלפונסין מנזנארס-בונצי, צרפת, בשיתוף סימון סקירה, משפחת בניסטי, משפחת מרקש ומשפחת דהן, רבאט

בארצות האסלאם, הבגד שנתפר לנישאים – במיוחד לכלה – היה מפואר מכל בגד אחר. שמלת הכלה המרוקאית שלפניכם מעידה על הקשר העמוק של מגורשי ספרד למורשתם החומרית. מקורה של השמלה בספרד של תקופת הרנסנס, והיא ממחישה את האופן שבו שימרו המגורשים את דפוסי חייהם שלפני הגירוש גם שנים רבות לאחריו. על השמלה שני עיטורים שתכליתם שמירה על הלובשת: חמסה על החצאית ושתי ציפורים לצד פתח המותנייה.

חייב לדעת

שמלה זו היא שמלת טקס בת שמונה חלקים שנלבשה על ידי כלות יהודיות מרוקאיות בערב חתונתן. שמה, "אל-כסווה אל-כבירה", מתורגם לערבית כ"תלבושת גדולה", ומתייחס לשמלה ברברית. באופן מסורתי, השמלה ניתנת לכלה כמתנה מאביה ונלבשת לראשונה ביום שלפני החתונה, ומסמלת את תחילת מסעה להפוך לאישה נשואה באמצעות קבלת ה"זכות" ללבוש את שמלת הכלה המסורתית.

מחקר ע"פ טקסט בדרייב https://drive.google.com/drive/folders/1J_7KXWAPtXzL61Xx5gfRVk3W_evDFK18

מידע נוסף

שמלת הכלה כוללת חצאית (זליטא), חזה (כתף), ג'קט קצר עם שרוולים קצרים, זוג שרוולים ארוכים ורחבים, חגורת משי (חג'ם), צעיף משי (פשטול), נעליים מעוטרות כמו השמלה, וסרט ראש (ג'מר) רקום בפנינים ובאבני אמרלד ורובי יהודיים-ספרדיים שנועדו לכסות את השיער.

כל האלמנטים בשמלה זו מייצגים נישואים פורים ומבורכים. אדומים כהים מסמלים שפע ופוריות בעוד השחור מגן מפני רוע, כל זאת בסך הכל מסמל הגנה ושמחה לכלה ולנישואיה. קטיפה משי וזהב דומים לחומרים שממנו עשויים מעילי תורה. בנוסף, החצאית עוטפת את הגוף כמו ספרי התורה – מטפורה לכך שהכלה הופכת להיות זו שמעבירה את ערכי התורה לדור הבא. רקומים בבד קווים עולים מהשוליים אל תוך משולש, המסמלים פוריות.

בעוד שהאסתטיקה משתנה בין שמלות אל-כסווה אל-כבירה מסורתיות, מוטיב משותף על הג'קט הוא ספירלה או גלגל סולרי המסמל את מחזור החיים והנצח – סמל חיוני לשמלה אותנטית. מוטיב חשוב נוסף הוא עץ הדקל, המסמל את עץ החיים המתחבר לגן עדן כפי שמתואר בתורה. סמל העץ, המייצג הן את האלוהים והן את התורה (או החוק), ורקום על השמלה מתייחס למקום התפילה היהודי וחשוב בחיים היהודיים המסורתיים.

חשיבות מושג החניכה, בו הכלה מתחילה את חיי הנישואין ואת תפקידה כנושאת המסורת, היא מרכזית בחתונות יהודיות מרוקאיות. השמלה עצמה היא בעלת חשיבות רבה בטקס ומאפשרת את נשיאת המסורת.