יצא מתצוגה – רישום של שלמה מיכואלס לאחר מותו

יצא מתצוגה – מנדל גורשמן
שלמה מיכואלס לאחר מותו, 1948
עיפרון על נייר
רישום זה נעשה בשעה שארונו של שלמה מיכואלס הוצב במוסקבה כדי לחלוק לו כבוד אחרון לאחר שנרצח בבלארוס בידי אנשי המשטרה החשאית הסובייטית, וזירת המוות בוימה כתאונת דרכים.
מתנת טניה רובינשטיין-הורוביץ

חייב לדעת

שחקן תיאטרון גוס"ט (התיאטרון הממלכתי הסובייטי היהודי). מיכואלס היה זה שדחף את התיאטרון לאופי יהודי יותר. בשנת 1935 זכה התיאטרון בפרסום בינלאומי הודות להפקת "המלך ליר" שלו.
במלחה"מ השנייה התאטרון לא פעיל, ומיכואלס פועל עם שורה נוספת של אינטלקטואלים יהודים להקמת הועד האנטי פשיסטי. הועד פועל בארה"ב כדי לגייס כספים ולייצר ביקורת עולמית נגד הנאציזם. מיכואלס הוא בעל השפעה אדירה הן בתאטרון והן בחברה היהודית הסובייטית ובפוליטיקה. לקח חלק מרכזי ב"יהדות הדממה", יהודי ברית המועצות אשר נותקו מן הצורה המסורתית של החיים הלאומיים ועמדו מול דילמה של שמירת זהותם בחברה שנתונה ללחץ אידיאולוגי קשה ולאנטישמיות. אחרי מלחמה"ע השנייה, סטלין מחליט לחסל את כל האליטה היהודית הקיימת בעיקר את המדענים והסופרים. החיסול הראשון בשנת 1948 הוא של מיכואלס, אשר נחטף וחיסולו הוסווה כתאונת דרכים רגילה. בשנת 1952 חוסל זוסקין, שותפו של מיכואלס, לאחר ששהה בכלא הסובייטי כארבע שנים, עד שנת 1952 מחוסלים רבים מהאינטלקטואלים, האמנים, היהודים הסובייטים.

לקריאה נוספת