יצא מתצוגה – לאה גוטליב, כפתן אבני החושן

יצא מתצוגה – לאה גוטליב, כפתן אבני החושן ישראל, 1992 וואל ויסקוזה אוסף מרים רוזוב, לזכרה של לאה גוטליב ובאדיבות מוזיאון העיצוב חולון

כפתן רחב ובמרכזו עיטור חושן המסמל את 12 שבטי ישראל. הכפתן הוא חלק מהקולקציה ״ירושלים של זהב״, שנחשבת מרכזית ביצירתה של גוטליב ומתאפיינת בגזרות ״מזרחיות״ ובעיטורים מעולם היהדות.

חייב לדעת

שמלת כפתן אבני החושן, מבית האפנה גוטקס מתוך הסדרה "ירושלים של זהב" – קולקצייה של בגדי ים לבנים, שעליהם הודבקו ונרקמו סמלי יודאיקה: מגני דוד, מזוזות, חמסות ואלמנטים מוזהבים שאולים מאורנמנטיקה מזרחית. את מלאכת הרקמה ושזירת החרוזים יצר המעצב ירון מינקובסקי שהיה חלוץ הדבק החם בתעשיית האפנה, חומר שהכיר הודות לאביו שעבד במוסך מכוניות.

הקולקציה הוצגה לראשונה בשבוע האפנה בדיסלדורף, גרמניה בשנת 1989, כפינאלה לתצוגת בגדי הים, כשברקע התנגן שירה של נעמי שמר "ירושלים של זהב" בקולה של שולי נתן והקהל הנרגש באולם קם על רגליו במחיאות כפיים סוערות. למחרת כל עיתונות האופנה דיווחה על הקולקציה המיוחדת והמרגשת.

בהשראת הקולקציה הבלתי נשכחת הזו עיצב מינקובסקי בגדי הופעה לזמרת עופרה חזה.

בסרט הדוקומנטרי על הגברת לאה גוטליב, כשנשאלה מה היתה הקולקציה הכי מוצלחת של גוטקס לאורך השנים, היא ענתה ׳ירושלים של זהב׳.

מידע נוסף

1918–2012 – מעצבת אופנה ישראלית-הונגרייה,יזמית מותג בגדי-הים האייקוני 'גוטקס' ומעמודי-התווך של האופנה-הישראלית. נולדה בהונגריה למשפחה דלת-אמצעים. שרדה עם בעלה ובנותיהם את מלה"ע ה-2 ועלתה לישראל ב-1949. בארץ עיצבה בגדי-ים לא שגרתיים בהדפסים פרחוניים, ויצרה קולקציות ייחודיות בהשראת יצירות אמנות. ב-1956 הקימה עם בעלה את המפעל גוטקס, שהפך למותג בגדי-ים הנמכר ביותר בישראל. בשנות ה-80, ימי הזוהר של גוטקס, שווק המותג ב-63 מדינות, נמכר בבתי-הכולבו הגדולים בעולם והוצג בשבועוני-אופנה חשובים. בעקבות ההצלחה המסחררת, קבלה גוטליב הצעות ממעצבי-העילית איב סן-לורן ופייר קארדן לעצב תחת שמותיהם, אולם סרבה. ב-1981 זכתה בפרס העיתונות-הבינלאומית כמעצבת בגדי-הים והחוף המצטיינת בעולם.