יצא מתצוגה – הספרייה: אלבר ממי (1920–2020) יהודים וערבים

יצא מתצוגה – אלבר ממי (1920–2020)
יהודים וערבים
צרפת, 1974
אוסף המוזיאון

חייב לדעת

אלבר ממי (1920–2020)
אלבר ממי היה סופר, סוציולוג, אינטלקטואל ופילוסוף יהודי-צרפתי ממוצא תוניסאי. אלבר ממי נולד ב-15 בדצמבר 1920 בגטו בתוניס, בירת תוניסיה למשפחה יהודית, הבכור מבין שמונה ילדים לאביו פרנסואה שהיה ממוצא יהודי איטלקי ולאמו מרגריט (לבית צרפתי). הוא למד בבית ספר יסודי של אליאנס, אחר כך למד פילוסופיה באוניברסיטת אלג'יר והמשיך ללמוד בסורבון.
ממי עמד בצומת של שלוש תרבויות: ערבית, צרפתית ויהודית, ועבודתו התבססה על הדרכים לשלב בין תרבות המזרח לתרבות המערב. המעבר החד מתרבות צפון אפריקה לתרבות המערב הייתה חוויה שעיצבה את יצירתו וכל חייו עסק בשאלות של זהות. ממי פעל למען דו-קיום יהודי ערבי, ביקר בישראל פעמים רבות ופעל למען השתלבותה של ישראל במרחב הערבי. בשנת 1980 יצר הבמאי חיים שירן דרמה טלוויזיונית על פי סיפורו של ממי "נציב המלח", שזכתה בפרס אונסק"ו הבינלאומי ובפרס "כינור דוד".
יהודים וערבים – אלבר ממי נוגע בבעיות קיומיות בארץ ישראל האחת "הפלשתינאים"-לפחות 30.000 מהם, כלומר קרוב לשליש מהאוכלוסייה הערבית בעת ההיא-הם עצמם הגיעו לארץ בתקופת המנדט בעת ובעונה אחת עם חצי מיליון יהודים נרדפים. כיום דורשים בלי הרף מן הפליטים היהודים שיצדיקו את זכויותיהם, מדוע מעולם אין דורשים זאת מן הערבים?… בבעיה נוספת אלבר ממי טוען שהעם היהודי הוא פרי של הרבה קיבוצים אתניים האם יש צורך להפוך את כל העם לשמרני ביותר…יש סכנה שמתוך רצון להדק במידה מופרזת את אחדותו עד כדי חניקה וכך חלקו לא יוכל לחיות בארץ.

לקריאה נוספת