יצא מתצוגה – הבית האיסלמי:קערה

יצא מתצוגה – קערה
פאס, מרוקו, המאה ה-19
קרמיקה מזוגגת
באדיבות אוסף דהאן-הירש, בריסל

חייב לדעת

כלי חרס הם אחת הפעילויות המלאכותיות הראשונות של האנושות. הדואליות בין מורשת ברבר מחד והשפעה היספנו-מורית, מאידך, באה לידי ביטוי בטכניקות הנהוגות כמו גם במוטיבים ובקישוטים המעטרים את חתיכות החרס. במרוקו המסורת החילונית הזו עלתה לדרגה של אמנות שכמעט ולא שוות. ישנן שלוש קטגוריות עיקריות: כלי חרס עירוניים, עם דגמים מפוארים, המיוצרים בעיקר בפאס, סאפי ומכירה

מידע נוסף

"בתפאורת כלי החרס של פאס, הצבע הכחול תפס מקום מיוחס מזה זמן רב. עבור סבלנות פוליכרום, מלבד לבן, הצבעים המשמשים הם כחול, חום, צהוב וירוק; כולם מסופקים על ידי מלחי מתכת. קווי המתאר של הקישוט נמשכים עם חום מנגן או עם כחול קובלט; פנים החללים שהוגדרו כך מתמלא אז בצבעים האחרים. כלי חרס הם כלי חרס דו-חרסיים; לאחר הראשונה, הביסקוויט מוברש בקפידה, ספוג באמייל, מכוסה בעיטור שנמשך בקפידה בכמה שלבים, לפני שמתערבים בבישול השני, העדין ביותר, שחייב להימנע מכל מגע בין המשטחים האמיילים. כאן נכנס לתמונה אומנות הקדר בהצטברות מטבעות בתא העליון של התנור, שם הטמפרטורה מביאה בהדרגה ל 950 מעלות צלזיוס. זה ישמור על תריסר שעות ברמה זו, הודות לשריפה של חומרים המייצרים חום, דקל ננסי, רימון זית, ענפי הרדוף. כלי החרס הקעורים מונחים על תומכי אדמה היוצאים לאחר פינוי שטחים קטנים שנמנעו אמייל על פני השטח הפנימי של הכלי. הקדרים התרגלו להסתיר את הפגמים המחייבים הללו בשכבה קטנה של צבע נענע; הנקודות האדומות הוערכו כתפאורה עד כדי כך שהתרבו במהרה על פני השטח כולו, מחוץ למקומות שבהם היו מוצדקים; למעשה, איננו יודעים את המשמעות האמיתית של אפיק המיניום הזה, שעל פי הפרשנויות הוא תרומה של צבע חדש שלא היה קיים בפלטת צבעים קאסית, או עדות למנהג אמונות טפלות בלתי מוגדר …
מוטיבי הנוי של כלי החרס של פאס הם מסוגים שונים, ומתערבבים בהרמוניה בחתיכות גדולות; כאן יותר מאשר במקום אחר התפאורה מסתגלת לצורה, אך מרכיביה הם בעלי אופי רבים. קישוטים גיאומטריים רבים; הכוכבים עם שישה או שמונה ענפים, הרוזטות, העיגולים מאוד נוכחים. רישומים עם קווים ישרים התואמים בקפדנות מתחרים בתבניות מפותלות המצטלבות זו בזו או משתלבות זו בזו. קווי מתאר של גיאומטריה שניתן לתאר כגמישים מציעים, מבלי לייצג אותם, אלמנטים של צמחיה מבולבלת העשויה עלווה, דקלטות, צורות פרחים מעורפלות, או שלטים הדומים לאותיות. במקום אחר, קישוט פרחוני בעליל, אך עדיין גיאומטרי בבנייתו הכללית, שופע בפרטי הקישוט, התרומה היחידה של העולם החי לקבוצת תחזיות מופשטות זו של היקום. האנימציה מועברת על התפאורה על ידי חזרה חזקה אך לא סימטרית של אלמנטים, על ידי נוכחות של דמויות עם מבנה קורן, על ידי הקווים הברורים של קווי אב חופפים זה לזה ויוצרים אפקטים מורכבים והקלה. ההמצאות שנשלטו על ידי בעלי המלאכה של פאס, המיומנות המופלאה שלהם, הקפדה על כללי הקומפוזיציה שנבחנו ונכבדו לאורך זמן שמרו במשך מאות שנים מעבר לגבולות המוניטין של פאסי הקדרות.
"