יניב פרסי שמלה שעוצבה עבור רונית אלקבץ

יניב פרסי
שמלה שעוצבה עבור רונית אלקבץ לטקס גלובוס הזהב
ניילון, רשת ניילון, מתכת אוסף רונית אלקבץ, באדיבות משפחת ישר, משפחת אלקבץ ומוזיאון העיצוב חולון

חייב לדעת

רונית אלקבץ (1964–2016) היתה שחקנית, תסריטאית ובמאית ישראלית, שזכתה להכרה רבה בארץ ובעולם. יצירתה חיברה בין אמנויות, בין מזרח ומערב, בין פריפריה למרכז ובין ישראל לעולם. כמה מן הדמויות שגילמה נחקקו בתודעה התרבותית הישראלית, ובהן למשל דינה, גיבורת הסרט "ביקור התזמורת" (2007), שעובד גם למחזמר מצליח בברודוויי.

מידע נוסף

נולדה בבאר שבע ובילדותה עברה לקריית ים, הוריה עלו לארץ ממרוקו. היתה נשיאת ארגון "אחותי – למען נשים בישראל" תנועה פמיניסטית-מזרחית שמטרתה ליצור תנאים מתאימים לנשים מאוכלוסיות מוחלשות, שנתפסות בחברה הישראלית כשקופות, להראות ולהשפיע. שיחקה בקולנוע, טלוויזיה ובתאטרון, בסרטיה שיחקה בדר"כ דמויות נשיות מהשוליים, מזרחיות, ערביות, המנסות להילחם מול החברה, המדינה או המסורת. בסרט ביקור התזמורת גילמה את דינה, בעלת מסעדה בירוחם שנדרשה לארח את כל חברי התזמורת המצרים, על משחקה בסרט זה היא זכתה בפעם השלישית בפרס אופיר. בשנת 2018 הוצגה תערוכה של מגוון התלבושות מהסרטים ומארון הבגדים הפרטי של רונית אלקבץ במוזיאון העיצוב בחולון.
בשנת 2010 נשאה לאדריכל אבנר ישר ונולדו להם תאומים, נפטרה ב2016 ממחלת סרטן ריאות.
אלקבץ היתה שחקנית מוערכת ובמאית אמיצה שהמהווה מקור השראה ליוצרות אחרות שפילסו דרכן בעולם שהוא גברי בעיקרו.
יחידה שזכתה שלוש פעמים בפרס אופיר על משחקה בתפקיד ראשי.
שחקנית דראמטית, שהציגה דמות "עירומה" על המסך ורבת פנים, מה שאיפשר לה לגלם דמויות גדולות מן החיים. הרגישות היוצאת דופן שלה פילסה את דרכה לעיצוב דמויות מרגשות של נשים מן השוליים, שבורות ומעוררות הזדהות.
חלק מהסצנות המדוברות בהשתתפותה אף ביטאו את דעותיה הפוליטיות של אלקבץ, ולא פעם גררו תגובות נזעמות מן הציבור. גם מאבקה לשחרור האישה מלפיתת הממסד הרבני ב"גט", לווה בקמפיין תקשורתי ודיון ציבורי שהובילה השחקנית. כל אלו הזכירו כי אלקבץ מעורבת במציאות חיינו ולא רק דרך הסרטים.
הסרט "גט" השלישי החותם את הטרילוגיה של האחים אלקבץ, נעשה במשך עשור. קדמו לו הסרטים: "ולקחת לך אישה" ו"שבעה". הסרט מתאר את תלאותיה של ויויאן אמסלם, גיבורת שני הסרטים הקודמים, הנקלעת למאבק מתיש לקבלת גט מבעלה בבית הדין הרבני. העלילה כולה מתרחשת בקרית ים, עיר ילדותה, שהיוותה עבור אלקבץ השראה. למרות שהסרטים עוסקים בעיקר בתא המשפחתי, יש חשיבות לעובדה שהעלילה מתרחשת בעיר פריפריאלית, מסורתית, שמרנית ורחוקה מהמרכז.
אלקבץ, שריגשה קהלים בארץ ומחוצה לה, היה שם נרדף לקולנוע הישראלי האיכותי שפרץ את גבולותיה הגיאוגרפיים של ישראל, יצא אל העולם ורכש הערכה, יוקרה ומוניטין.

אלקבץ נודעה גם כאייקון אופנה, וכיכבה במדורי האופנה השונים כשהיא לבושה במיטב השמלות שעיצב עבורה בין היתר מעצב האופנה אלבר אלבז.