יומנו של טיאופיל רייס

יומנו של טיאופיל רייס אוסטריה, 1914–1918
דיו על נייר, הדפסת כסף ג'לטיני באדיבות טוביה ארז

חייב לדעת

יומן המתאר על בסיס יומיומי את קורותיו של תיאופיל (טוביה) רייס – צעיר יהודי וינאי ופטריוט אוסטרי, המשרת כתותחן בצבא הקיסר האוסטרו-הונגרי בזמן מלחמת העולם הראשונה. רייס נולד ב1889 למשפחה יהודית ובה 16 ילדים בלבוב באימפריה האוסטרו-הונגרית. הוא עבר לוינה להתחיל את לימודיו עד הגיוס לצבא. ביומנו מתוארים אירועים יומיומיים משדה הקרב לצד ארועים מיוחדים כיומי חג או פטירת הקיסר פרנץ יוזף. רייס צירף ליומן תצלומים של החיילים ששרתו עימו. רייס היה חייל מצטיין, וזכה לעיטורים בזכות אומץ לבו. בימי מלחמת העולם השנייה ברח לאוזבקיסטן ונפטר שם מטיפוס.
בשנת 1938 הבריח את שני ילדיו מאוסטריה, שנכבשה על ידי גרמניה הנאצית. הילדים נשלחו בטרנספורט בלתי ליגאלי לארץ ישראל, ועימם יומנו של תיאופיל. לימים תורגם היומן לעברית ולאנגלית ויצא כספר.

במלחמת העולם הראשונה נלחמו יהודים רבים משני צידי המתרס. בצבא הגרמני ובצבא האימפריה האוסטרו-הונגרית היהודים נטלו חלק פעיל במלחמה, אחוז היהודים בצבא היה גדול משמעותית מאחוזם באוכלוסייה. היהודים תפסו את השרות בצבא כאפשרות להוכיח את נאמנותם למדינתם

מידע נוסף

יהודים בצבא מדינות הציר בזמן מלחמת העולם הראשונה שמרו על יהדותם. אכלו אוכל כשר, שמרו על החגים, קיבלו סידורי תפילות ואף קבלו עזרה מרבנים יהודים צבאיים. קיים תיעוד לחיים היהודיים בצבא ולמפגש של היהודים הנ"ל עם התרבות המזרח ארופאית לדוגמא בפולין. ההבדלים בלבוש, בחינוך, במעמד הכלכלי השפיעו על החיילים הצעירים, התמיהה ניכרת במכתבים וביומנים שכתבו בזמן שרותם הצבאי. תעוד נוסף קיים בספר שנכתב בידי הרופא פליקס טיילהבר, שהתגייס לצבא גרמניה לאחר לימודי רפואה בברלין ובמינכן ושירת במספר בתי חולים צבאיים. הוא כתב ספר על חוויותיהם של טייסי קרב יהודיים בחיל האוויר הגרמני, חיל שנחשב מודרני ויוקרתי. אחד הטייסים היהודיים שסיפורם הופיע בספר היה הטייס פריץ בקהרט שקיבל עיטורי כבוד גבוהים מהצבא הגרמני ושירת באותה טייסת עם הרמן גרינג (מפקד נאצי על חיל האויר הגרמני במלחמת העולם השנייה), סמל הטייסת היה צלב הקרס ועל כל המטוסים הוטבע סמל זה כולל מטוסו של בקהרט. הספר נכתב במטרה להוכיח את מסירותם של לוחמים יהודים למען גרמניה בעקבות האשמות אנטישמיות שהרגיש טיילהבר בזמן שרותו בצבא הגרמני. הוא עלה ארצה בשנת 1935 לאחר שרשיונו כרופא נשלל בגלל מוצאו היהודי. בארץ הקים ביחד עם רופאים נוספים את קופת חולים מכבי.

לקריאה נוספת