טקסט: סטלה קורקוס

פאנל טקסט

סטלה קורקוס (דוראן) נולדה בשנת 1858 לאברהם דוראן ורבקה מונטיפיורי, בת למשפחה הלונדונית המפורסמת. בבגרותה נישאה למוזס קורקוס, סוחר יהודי ממרוקו. קורקוס ניצלה את קשריה המשפחתיים עם קלוד מונטיפיורי, ממייסדי אגודת אחים, והקימה במוגדיר בית ספר אנגלי ושמו כבוד ואומץ, שנועד לבנות יהודיות עניות. בית הספר קידם חינוך מודרני וכלל לימודי תיאטרון ואף תוכנית לחיסון התלמידות. סטלה פעלה גם לשיפור תנאי המחיה במלאח, הלוא הוא הגטו היהודי.

מידע נוסף

סטלה קורקוס, נולדה בניו יורק להורים אמידים ומיוחסים. אביה נולד באלגי'ריה ואמה היתה אחיינתו של משה מונטיפיורי. בצעירותה חזרה עם משפחתה לאנגליה שם התחנכה, למדה הוראה ואף ניהלה בית ספר בלונדון. היא נישאה למוזס (משה) קורקוס, סוחר אמיד ממרוקו, שמשפחתו היתה מגדולי סוחרי המלך במרוקו, ועברה להתגורר עימו במוגאדור בשנת 1884.
בשנת 1885 הקימה ועמדה בראש בית ספר לבנות יהודיות בשם "כוח וכבוד" (Strength and Honour), שהיה מיועד לבנות עניות, זאת כחלק מהנסיון לבלום את השפעת המיסיון הנוצרי במרוקו, שפתח בתי ספר עבור ילדים יהודים. בבית הספר למדו באנגלית וקיבלו חינוך ויקטוריאני. בשנת 1900 למדו בבית הספר כמאה בנות. בית הספר נתמך על ידי כי"ח. בהיותו בית הספר היהודי היחיד לבנות ובשל רמת הלימודים הגבוהה למדו בו גם בנותיה של סטלה עצמה ובנות נוספות מהמשפחה, כמו גם בנותיהם של קונסולים שונים במוגאדור. אלו שילמו שכר לימוד שסייע בהוצאות בית הספר, שהיו כולן על משפחת קורקוס.
סטלה קורקוס ארגנה ערבי גיוס כספים לטובת בית הספר ובוגרותיו, ובהם השתתפו גם תלמידות בית הספר בקטעי קריאה, קטעי מקהלה, שירת סולו ועוד. בין היתר העלו קטעי מחזות של שייקספיר. ערבים אלו היו תחילתה של הפעילות התיאטרלית במוגאדור. בתוכניה שלפנינו ניתן לראות העלו קטעים נבחרים מתוך המלך ליר לשייקספיר.
בין המבצעות נזכרות בתוכניה רובי קורקוס, וE. Corcos- . רובי היא רבקה קורקוס, בתה של סטלה שלמדה בבית הספר, והשניה הינה אסתר קורקוס, ככל הנראה אחיינתו של בעלה של סטלה, מוזס.