פאנל טקסט
"עֲשָׂרָה קַבִּין יֹפִי יָרְדוּ לָעוֹלָם, תִּשְׁעָה נָטְלָה יְרוּשָׁלַיִם"
– תלמוד בבלי, קידושין, דף מ"ט, ע"ב
האמונה בקדושת ארץ-ישראל, ואיתה התפישה הרואה בירושלים את לב הקיום היהודי, זכו לביטוי רב בספרות המקראית-תנ"כית ובספרות הבתר-מקראית של המשנה והגמרא. בעקבות חורבן בית המקדש והיציאה לגלות התעוררה כמיהה אל ציון. היא בוטאה בספרים ובשירים אינספור, אך רק יהודים מעטים מימשו אותה הלכה למעשה.
זכרון המקדש הונכח בדרכים שונות במרחב הציבורי של חיי היומיום היהודיים. תיאורי ירושלים וסמלי בית המקדש, ובמיוחד המנורה, מופיעים גם באמנות היהודית לדורותיה.